Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 15.03.2017

Światowy Dzień Konsumenta. UOKiK przypomina o prawach seniorów

15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta. Przy tej okazji w tym roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina o konieczności ochrony praw seniorów.
zdjęcie ilustracyjnezdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Prezes UOKiK-u Marek Niechciał: najstarsi konsumenci najczęściej padają ofiarą nieuczciwości podczas transakcji zawieranych na odległość (IAR)
  • Wiceprezes Urzędu Dorota Karczewska: w ostatnim czasie seniorzy byli oszukiwani między innymi przez osoby podszywające się pod dotychczasowym dostawców energii i innych usług (IAR)
Czytaj także

Jak przypomniał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Światowy Dzień Konsumenta obchodzony jest 15 marca, ponieważ tego dnia w 1962 r. John F. Kennedy sformułował cztery podstawowe prawa konsumentów do: informacji, wyboru, bezpieczeństwa i reprezentacji.

- Z naszego doświadczenia wynika, że najczęstsze nieprawidłowości dotyczą umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorcy, czyli podczas wizyty handlowca w domu konsumenta lub podczas prezentacji towarów - mówił, cytowany w komunikacie prasowym Urzędu, prezes UOKiK Marek Niechciał. Dodał, że w 2016 r. wydano 13 decyzji, w których stwierdzono niedozwolone działania spółek zajmujących się tego typu działalnością, a obecnie prowadzonych jest 14 kolejnych postępowań.

Sztuczki akwizytorów

Jak wskazał UOKiK, w przypadku wizyt w domach konsumentów najczęściej naruszają prawo podmioty, które sprzedają usługi telekomunikacyjne, głównie telefonii stacjonarnej. Nieprawidłowości dotyczą również energii elektrycznej i gazu. - Najczęstszym mechanizmem jest twierdzenie, że chodzi o zmianę warunków umowy i obniżenie płaconych rachunków. Przedstawiciele mówią, że reprezentują dotychczasowego operatora. Jednak w rzeczywistości konsument podpisuje umowę z nowym przedsiębiorcą, co wiąże się często z rozwiązaniem umowy u dotychczasowego i zapłaceniem kary za zerwanie kontraktu - czytamy w komunikacie prasowym.

Niedozwolone działania mają również często miejsce podczas pokazów, na których sprzedaje się sprzęt gospodarstwa domowego, wyroby medyczne czy pościel. - Przedsiębiorcy w przesyłanych konsumentom zaproszeniach nie informują, że celem prezentacji będzie sprzedaż produktów. Wprowadzają również w błąd, co do właściwości tych produktów oraz utrudniają odstąpienie od umowy w ustawowym czasie 14 dni - wskazał UOKiK.

Walka z nieuczciwymi praktykami skierowanymi przeciwko seniorom

W tym roku z okazji Światowego Dnia Konsumenta UOKiK postanowił przypomnieć o prawach osób w wieku senioralnym. Jak podkreślił Urząd, walka z nieuczciwymi praktykami skierowanymi przeciwko seniorom to jeden z najważniejszych jego celów.

Urząd dodał, że polscy konsumenci-seniorzy skarżą się na zbyt małą czcionkę w umowach oraz ich skomplikowany język. "Proponowane im kontrakty zawierają również szereg odniesień do innych dokumentów, np. regulaminów, cenników, tabel opłat. W szczególności dotyczy to branży telekomunikacyjnej i finansowej" - podkreślono. Seniorzy sygnalizują brak dostosowania oferty przedsiębiorców do ich potrzeb. Przede wszystkim chodzi o sprzedaż im usług, z których nie korzystają - np. różnego rodzaju usługi związane z dostępem do internetu. Zgłaszanym problemem są również agresywne działania windykacyjne, które przede wszystkim wśród osób starszych powodują silny stres.

IAR/PAP, awi