Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Michał Dydliński 12.09.2017

Bezgotówkowo znaczy wygodniej. Rozpoczęła się kampania społeczna

"Warto bezgotówkowo" - pod takim hasłem wystartowała kampania społeczna, promująca płatności bezgotówkowe. Organizatorzy zwracają uwagę, że taka nowoczesna forma płatności jest bezpieczniejsza i szybsza od tradycyjnej, a eksperci mówią o realnych korzyściach dla gospodarki dzięki płaceniu kartą zbliżeniową czy smartfonem.
Posłuchaj
  • Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński o korzyściach dla gospodarki, płynących z płatności bezgotówkowych (IAR/Krystyna Prostak)
  • Krzysztof Pietraszkiewicz: płatności bezgotówkowe to oszczędności dla gospodarki (IAR/Krystyna Prostak)
  • Paweł Majtkowski: w wielu polskich miastach możemy teraz przez dłuższy czas żyć w ogóle bez gotówki

Honorowy patronat nad kampanią społeczną objęły resorty finansów i rozwoju. Inicjatorzy akcji - Koalicja na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności - przekonują, że płatności bezgotówkowe mają wiele przewag nad tradycyjnym sposobem rozliczeń - są od niego nie tylko szybsze i wygodniejsze, ale też tańsze i bezpieczniejsze, oczywiście pod warunkiem, że przestrzagamy podstawowych zasad bezpieczeństwa.

Spore zainteresowanie akcją wśród firm

Firmy wydają się dostrzegać zalety nowoczesnych sposobów płatności. Do tej pory do akcji "Warto bezgotówkowo" przyłączyło się ponad 100 firm i instytucji. Część z nich, w związku z kampanią, będzie oferowała specjalne promocje dla tych klientów, którzy zdecydują się za usługi płacić kartą lub smartfonem. Więcej informacji w tej sprawie - na www.wartobezgotowkowo.pl.

Przy płatnościach bezgotówkowych - bezpieczeństwo przede wszystkim

Organizatorzy kampanii starają się także promować świadome korzystanie z nowoczesnych technologii płatności, szczególną uwagę zwracają na kwestie związane z bezpieczeństwem. Na stronie internetowej akcji możemy znaleźć poradniki o tym, jak poruszać się w sieci minimalizując ryzyko oraz jak w bezpieczny sposób korzystać z karty płatniczej, również zbliżeniowej.

Polacy nadal wolą płacić gotówką

I chociaż Polska, przynajmniej w porównaniu z niektórymi krajami zachodnimi, bardzo dobrze rozwinięty system płatności zbliżeniowych, to, według szacunków, tylko 20 procent wszystkich transakcji w naszym kraju jest realizowana bezgotówkowo. Stara się to zmienić m.in. Ministerstwo Rozwoju, które prowadzi program rozpowszechniania nowoczesnych metod płacenia, między innymi w urzędach państwowych.

Polacy wolą płacić gotówką

A eksperci mówią o korzyściach dla gospodarki

Wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński uważa, że upowszechnienie nowoczesnych form płatności przyczyni się między innymi do większej efektywności gospodarki. Z kolei prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz zwrócił uwagę, że według szacunków obrót gotówkowy w każdym kraju pochłania znaczną część wartości PKB - w zależności od państwa, od 0,5 nawet do 1 procenta PKB. - To, czym się zajmujemy promując obrót bezgotówkowy, to jest walka o ogromną ilość pieniędzy, które mogłyby być przeznaczone na inne ważne cele społeczne i gospodarcze - podkreślił.

Krzysztof Pietraszkiewicz, ZBP To, czym się zajmujemy promując obrót bezgotówkowy, to jest walka o ogromną ilość pieniędzy, które mogłyby być przeznaczone na inne ważne cele społeczne i gospodarcze

Polacy płacą zbliżeniowo od 10 lat

Choć w obiegu w Polsce króluje gotówka, to Polacy chętnie płacą za pomocą kart zbliżeniowych. Ten rodzaj płatności trafił do naszego kraju niemal dokładnie 10 lat temu i osiągnął duży sukces. - Polacy byli pionierami, a obecnie są liderami w używaniu kart zbliżeniowych. Idealnie trafiły w nasze potrzeby - mówił analityk finansowy Paweł Majtkowski. 

Paweł Majtkowski Polacy byli pionierami, a obecnie są liderami w używaniu kart zbliżeniowych. Idealnie trafiły w nasze potrzeby

W Polsce terminali obsługujących takie płatności jest obecnie ponad pół miliona. - W wielu polskich miastach możemy teraz przez dłuższy czas żyć w ogóle bez gotówki - podkreśla Majtkowski. Analityk podkreślał, że obecnie 3/4 polskich kart płatniczych to zbliżeniówki, a 2/3 ze wszystkich transakcji realizowanych kartami odbywa się przy wykorzystaniu technologii zbliżeniowej.

Dziś w Polsce jest około 30 milionów kart płatniczych z technologią zbliżeniową.

Naczelna Redakcja Gospodarcza, IAR, mr.gov.pl, Michał Dydliński