Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Jarosław Krawędkowski 31.01.2018

W 2017 r. rekordowo niski deficyt budżetowy: o 21 mld zł mniejszy od zakładanego

Wzrost ściągalności podatków i tym samym wzrost dochodów zaowocował rekordowo niskim deficytem budżetowym w 2017 r. Jak informuje resort finansów, wyniósł on 25,5 mld zł, to o blisko 21 mld zł mniej niż zakładano w ustawie budżetowej.
Posłuchaj
  • Blisko 25,5 miliarda złotych wyniósł deficyt budżetowy w 2017 roku - poinformowało w komunikacie Ministerstwo Finansów. Był o blisko 21 miliardów mniejszy, niż planowano./IAR/.
Czytaj także

Szefowa resortu finansów wykonanie dochodów budżetu w 2017 r. ocenia jako nadzwyczaj pozytywne.

- Do tak ogromnego sukcesu w zakresie ściągalności podatków przyczyniło się przyjęcie tego zadania jako najwyższego priorytetu całego resortu, rozbudowa zdolności analitycznych ministerstwa, wprowadzane konsekwentnie zmiany prawne oraz skuteczne wysiłki służb skarbowych - wyjaśniła Czerwińska.

Dochody budżetowe o 25 mld zł wyższe niż zakładano w ustawie budżetowej

Jak podał resort dochody budżetu w ubiegłym roku wyniosły 350 miliardów 5 milionów złotych.

Wstępne szacunki wskazują, że dochody budżetu były wyższe, niż prognozowano w ustawie budżetowej o ponad 25 miliardów złotych. W stosunku do poprzedniego, 2016 roku, były wyższe o 11,4 procent.

Dochody z podatków wyższe o 14 mld zł

Same dochody podatkowe w ubiegły roku wyniosły 315 miliardów 300 milionów złotych. To o ponad 14 miliardów (4,7 procent) więcej niż zapisano w budżecie.

Zdecydowanie wyższe wpływy z VAT

Wśród głównych powodów wyższych, niż planowano wpływów, Ministerstwo Finansów wymienia wyższe wpływy z VAT-u. Dochody z tego źródła szacowane są na 156 miliardów 800 milionów złotych. To o 23,9 procent (30,2 mld zł) więcej niż w 2016 roku i 13 miliardów 300 milionów złotych więcej niż zaplanowano w budżecie na 2017 rok.

Wydatki budżetu w 2017 roku sięgnęły 375 miliardów 900 milionów złotych. To prawie 98 procent planu.

Mniejsze wykorzystanie środków w wyniki racjonalizacji wydatków

Jak wyjaśnia MF, niższe wykonanie wydatków w 2017 r. wynikało głównie z naturalnych oszczędności. Zaznaczono, że dysponentów środków budżetowych obowiązuje zasada racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Skutkowało to niepełnym wykorzystaniem wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2017.

− Prowadzony na bieżąco monitoring i analiza wykonania wydatków po trzech kwartałach pozwoliły dwukrotnie przekierować wypracowane oszczędności na inne ważne cele i zadania państwa, w wyniku nowelizacji ustaw (dodatkowe środki m.in na służbę zdrowia czy rozwój gospodarczy).

Pomogły też oszczędności w związku z dobrą sytuacją na rynku pracy

 Należy przy tym podkreślić, że nowelizacje ustaw nie konsumowały dodatkowych wpływów z dochodów, ale pochodziły z oszczędności w innych obszarach, m.in. w Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w związku z dobrą sytuacją na rynku pracy" – dodała Czerwińska.

MF poinformowało, że wyższe wykonanie wydatków w stosunku do roku 2016 odnotowano w ramach budżetów wojewodów (wyższe o ok. 7,3 mld zł), co jest głównie związane z wypłatą świadczeń wychowawczych w ramach programu Rodzina 500 plus w okresie styczeń – grudzień 2017 r. (w 2016 r. wypłata tych świadczeń wystartowała od kwietnia).

Niższe wydatki związane z ZUS

Niższe o 4,3 mld zł w stosunku do poprzedniego roku były natomiast wydatki związane z ZUS. Według resortu finansów spowodowane było to przede wszystkim lepszym wpływem składek w 2017 r.

Niższe było też wykonanie (o ok. 3,4 mld zł wobec 2016 r.) wydatków w ramach środków własnych Unii Europejskiej, co wynikało z redukcji składek wszystkich państw członkowskich (w tym Polski) należnych za 2017 r. wskutek niższego wykonania budżetu UE w 2016 r.

Resort zaznaczył, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wydatków budżetu państwa, które w 2017 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego, kwota 1,3 mld zł (0,3 proc. limitu wydatków z ustawy budżetowej na 2017 r.) zostanie wydana w pierwszym kwartale roku 2018, jako tzw. wydatki niewygasające roku 2017.

− Tak dobra sytuacja budżetu państwa w 2017 r. daje podstawę dla dalszej stabilizacji finansów publicznych w Polsce i dużego bezpieczeństwa realizacji programu rządu" – podsumowała minister Czerwińska.

Kurtek: tak niski deficyt budżetowy w 2017 r. to jednak niespodzianka

Deficyt budżetowy w 2017 r. w wysokości ok. 25 mld zł to znakomity wynik oraz niespodzianka, mimo zapowiedzi przedstawicieli rządu, że deficyt będzie niższy od zapisanego w ustawie budżetowej - powiedziała PAP główna ekonomistka Banku Pocztowego Monika Kurtek.

Monika Kurtek w rozmowie z PAP przypomniała, że premier Mateusz Morawiecki oraz nowa minister finansów zapowiadali deficyt w 2017 roku w granicach 30 mld zł.

"Jednak deficyt w wysokości ok. 25 mld to niespodzianka i bardzo pozytywny wynik" - zaznaczyła. Zgodziła się ze stanowiskiem minister finansów, że to w dużym stopniu efekt wyższych dochodów podatkowych, przede wszystkim z VAT.

Pomogła też koniunktura gospodarcza

Jednak, w opinii głównej ekonomistki Banku Pocztowego, to nie tylko efekt uszczelnienia systemu podatkowego, ale także skutek wyjątkowo dobrej koniunktury gospodarczej, która ma wpływ na wzrost dochodów podatkowych.

Rozmówczyni PAP dodała, że niski deficyt to także pozytywny sygnał z punktu widzenia budżetu na 2018 rok. Tym bardziej, że w bieżącym roku też należy oczekiwać dobrej koniunktury gospodarczej, a więc również wyższego wzrostu PKB niż zapisane w budżecie 3,8 proc.

− Nie należy zatem oczekiwać, że w 2018 roku pojawią się problemy budżetowe - ocenia Kurtek.

W 2018 r. deficyt będzie trochę większy, ale nadal niski

W jej opinii, także w 2018 roku można oczekiwać niższego deficytu budżetowego, niż zapisane w ustawie 41,5 mld zł. Choć, jak zaznacza Kurtek, deficyt może być wyższy niż tegoroczne 25 mld zł. Tym bardziej, dodaje, że na około 9 mld zł szacowane są np. koszty obniżenia wieku emerytalnego, a w 2018 roku nie należy się też spodziewać wpłat z zysku NBP.

NRG, PAP, jk