Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Kaliński 20.05.2018

Prawo o ochronie danych osobowych nie takie straszne. Bardziej ewolucja niż rewolucja

Obowiązywanie RODO coraz bliżej. Od 25 maja każdy, kto przetwarza dane osobowe, powinien zastosować się do unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych.
Posłuchaj
  • O zmianach w obecnych przepisach dotyczących ochrony danych osobowych - mówiła na antenie Polskiego Radia 24 w rozmowie z Karoliną Mózgowiec z Naczelnej redakcji Gospodarczej - Weronika Kowalik, zastępca dyrektora Departamentu Orzecznictwa, Legislacji i Skarg w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
Czytaj także

O tym, co się zmieni w dotychczasowych przepisach - mówiła na antenie Polskiego Radia 24 w rozmowie z Karoliną Mózgowiec Weronika Kowalik, zastępca dyrektora Departamentu Orzecznictwa, Legislacji i Skarg w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Zmiany, raczej ewolucyjne 

Jak zauważyła ekspertka - przepisy o ochronie danych osobowych obowiązują w Europie od 20 lat. Rozmówczyni zaznaczyła, że cała filozofia ochrony danych osobowych zostanie teraz wzmocniona, zaś nowe przepisy należy traktować bardziej jako ewolucję aniżeli rewolucję.

Warto zwrócić uwagę, że możemy się obecnie spodziewać zalewu informacji od firm, które są w posiadaniu naszych danych osobowych.

Nowe obowiązki administratorów danych

Weronika Kowalik powiedziała, że administrator danych osobowych będzie teraz musiał spełnić nowe obowiązki informacyjne, czyli powiadomić nas kim jest, jakie nasze dane przetwarza i w jakim celu to robi oraz czy dane te są gromadzone i przetwarzane za naszą zgodą.

Co robić, gdy dane wyciekną?

Firmy powinny przygotować zasady przechowywania danych i procedury na wypadek wycieku. Najlepiej, by było to w formie pisemnej tak, by w razie wycieku lub kontroli, móc udowodnić, że jakieś działania były podejmowane. W przypadku - np. zlecania jakiś usług na zewnątrz, np. księgowości, warto podpisać umowę.

Należy też uważać, komu powierzamy firmowy komputer czy telefon w przypadku ich awarii. Najlepiej by był to autoryzowany serwis.

Karolina Mózgowiec, ak, NRG