Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 01.03.2019

Zakaz handlu. Więcej pieniędzy w portfelach, zyskuje e-handel

Wpływ zakazu handlu na zawartość portfela dostrzega co szósty Polak - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor. Wizytę w sklepach Polacy coraz częściej zastępują zakupami przez internet.

Jak wskazali autorzy badania „Wpływ niedziel wolnych od handlu na budżet domowy”, coraz większa liczba niedziel z zamkniętymi sklepami nie pozostała obojętna dla portfeli Polaków. 16 proc. badanych deklaruje, że dzięki niehandlowym niedzielom obniżyli wydatki, a 6 proc., że wydaje więcej niż wcześniej.

Kto zaoszczędził? 

Zakaz handlu w największym stopniu wpłynął na budżety respondentów między 18 a 44 rokiem życia. O oszczędnościach w tych grupach wiekowych mówi od 19 do 24 proc. ankietowanych.

Najwięcej zaoszczędzili 18-24 latkowie, co pokazuje, kto najchętniej korzystał z otwartych w niedziele galerii handlowych. Jednocześnie między 7 a 9 proc. badanych 18-44 latków, po niespełna roku obowiązywania nowych reguł, zaczyna wydawać więcej.

.
Wizyty w sklepach zastępują zakupami w sieci, spotkaniami towarzyskimi, wyjściami do restauracji, kina, teatru czy na koncerty, co zmusza do głębszego sięgnięcia do kieszeni. Na handlowe niedziele w najmniejszym stopniu nastawione było najstarsze pokolenie. Dziewięciu na dziesięciu seniorów nie zmniejszyło, ani nie zwiększyło swoich wydatków po zamknięciu sklepów.

E-handel wygrał na zakazie

- Na zamknięciu sklepów korzysta przede wszystkim e-commerce, choć wciąż jeszcze do sklepów w sieci nie zostały przekierowane wszystkie wydatki, które trafiały do sklepów stacjonarnych. Nie ma jednak wątpliwości, że jest to tylko kwestia czasu i e-handel o tym wie, o czym świadczy m.in. dynamiczny wzrost liczby nowo uruchamianych e-sklepów - powiedział prezes BIG Info Monitor Sławomir Grzelczak.

Osoby, które wydają więcej z uwagi na wprowadzenie wolnych od handlu niedziel, najczęściej jako przyczynę podają właśnie zwiększenie zakupów przez internet (47 proc.). Do sklepów w sieci, jak podkreślono, coraz chętniej zaglądają seniorzy. Tego typu zakupy okazały się główną przyczyną wyższych wydatków osób po 64 roku życia, ale również najmłodszego pokolenia.

Więcej czasu

Więcej wolnego czasu przełożyło się też na częstsze spotkania towarzyskie (35 proc.) i częstsze wyjścia do restauracji, do kina, teatru i na koncerty. Aby sfinansować spotkania głębiej do kieszeni sięgnęli 35-54 latkowie, 25-54 latkowie zdecydowanie częściej chodzą też do kina, teatru i na koncerty, a 25-44 latkowie i seniorzy do restauracji.

PAP, ak, NRG