Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 09.05.2019

CPK to nie tylko lotnisko, ale także nowa sieć kolejowa i drogowa w Polsce

Jeszcze w tym roku będzie rozpisany przetarg - i być może rozstrzygnięty - na inwentaryzację środowiskową sieci kolejowej, która połączy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z Warszawą, a także z Płockiem, Włocławkiem, Toruniem i Gdańskiem - zapowiedział wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild.

Jak podkreślił, projekt CPK "to nie tylko nowe lotnisko, które będzie w stanie zastąpić Lotnisko Chopina w Warszawie, przejmując całość ruchu transferowego, przesiadkowego z tego portu, to także nowy system kolei w Polsce i sieć drogowa w pobliżu Warszawy".

Przyznał, iż trasy kolejowe "będą oddane do użytku, zanim CPK ruszy".

Nowa sieć kolejowa połączy nie tylko z CPK, ale także poprawi dostępność komunikacyjną małych i średnich miast w Polsce

"Transport kolejowy, który zakładamy, to nie transport, który porusza się tylko między największymi miastami, ale którego celem jest włączenie jak największej liczby mieszkańców w nowy polski system transportu" – powiedział Wild, który jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK.

Podkreślił przy tym, że w przypadku Płocka efektem realizacji programu inwestycji w ramach CPK będzie poprawa "dostępności komunikacyjnej w sposób skokowy" - jak wyliczył, do Warszawy koleją będzie można dojechać z tego miasta w ciągu w 45 minut, a do CPK i lotniczego Portu Solidarności w 25 minut.

Wiceminister infrastruktury przypomniał, że w Polsce jest 28 miast o liczebności od 100 tys. do 250 tys. mieszkańców, a wśród nich są Płock, Gdynia, Rzeszów czy Koszalin. „Miasta te są podobne pod względem liczby mieszkańców, ale różne z uwagi na rozwój. Jednym z najważniejszych elementów wpływających na rozwój miasta jest dostępność komunikacyjna. To ona sprawia, że miasta mogą rozwinąć swój potencjał" - zaznaczył.

Tę tezę rozwija w rozmowie z Naczelną Redakcją Gospodarczą Polskiego Radia Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji w CPK.

Koncepcja "dziesięciu szprych"

Jak podkreśla, Program Kolejowy CPK - nazywany koncepcją "dziesięciu szprych" i zakładający połączenie CPK i Warszawy z większością regionów kraju siecią nowych i zmodernizowanych linii - to sposób na pogodzenie potrzeb związanych z brakiem przepustowości lotniczej w centralnej Polsce z tymi kolejowymi. Program Kolejowy CPK obejmuje bowiem obszary, które albo są pozbawione połączeń dalekobieżnych, albo linii kolejowych w ogóle.

I daje przykład Płocka czy Jastrzębia-Zdroju. - Dzisiaj przejazd z Płocka do Warszawy koleją jest możliwy, ale zajmuje 2,5 godz. Dzięki budowie CMK Północ, czyli bezpośredniego łącznika z CPK, ten czas skróci się do 45 minut. 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój to zaś największe w Polsce miasto pozbawione dostępu do kolei. Inwestycje kolejowe CPK, w tym przypadku odcinek szprychy nr 7, pozwolą włączyć to piękne miejsce do sieci kolejowej - mówi Majszyk.

Jak dodaje, koncepcja "dziesięciu szprych" zakłada, że w pierwszej kolejności powstanie kolej dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź, którą pociągi będą jeździły do 250 km/godz. − Kolejną inwestycją będzie m.in. wydłużenie linii z Łodzi w kierunku Sieradza, a potem Poznania i Wrocławia. Z powodu swojego kształtu ta planowana już od lat i bardzo potrzebna linia bywa nazywana igrekiem - dodaje ekspert.

Centralny Port Komunikacyjny potrzebny w regionie Europy Środkowo-Wschodniej

Jednocześnie podkreśla znaczenie samego Centralnego Portu Komunikacyjnego jako lotniska przesiadkowego w naszym regionie Europy.

- Obecnie w Europie Środkowo-Wschodniej, czyli na obszarze 19 krajów zamieszkiwanych przez ponad 180 mln ludzi, nie ma dużego globalnego portu przesiadkowego, co wydłuża czas podróży i zmniejsza dostępność transportową regionu. Tymczasem takie huby mają linie narodowe m.in. w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii czy Turcji - mówi ekspert.

- Zwracam uwagę na przykład tureckich linii lotniczych Turkish Airlines, które zanim zapadła decyzja o budowie nowego lotniska pod Stambułem, obsługiwały ok. 10 mln pasażerów rocznie. Dzisiaj przewożą ponad 70 mln pasażerów, a dzięki otwarciu nowego hubu mają przed sobą gigantyczne perspektywy rozwoju - podkreśla Majszyk.

Jeszcze w tym roku przetarg na przygotowania do połączeń kolejowych z pięcioma miastami

"Jeszcze w tym roku rozpisany będzie przetarg, mam nadzieję, że rozstrzygnięty, na inwentaryzację środowiskową sieci kolejowej, która połączy CPK, Warszawę, z Płockiem, Włocławkiem, Toruniem i Gdańskiem" - powiedział w czwartek Wild na konferencji prasowej w Płocku.

Powstanie 1600 km nowych linii kolejowych

Dodał, iż projekt CPK zakłada budowę 1600 km nowych linii kolejowych.

"Transport kolejowy, który zakładamy, to nie transport, który porusza się tylko między największymi miastami, ale którego celem jest włączenie jak największej liczby mieszkańców w nowy polski system transportu" - dodał Wild, który jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK.

Jeszcze w tym roku przetargi na dużą obwodnicę Warszawy

Jak wyjaśnił, projekt CPK przewiduje również rozbudowę infrastruktury drogowej. "Jeszcze w tym roku planowane są pierwsze przetargi dotyczące tzw. dużej obwodnicy Warszawy, czyli największego ringu autostradowego i tras szybkiego ruchu wokół stolicy" - zapowiedział wiceminister infrastruktury.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym położonym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

CPK zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych i drogowych w całym kraju. Umożliwią one przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie do 2,5 godziny.

W ramach projektu na ok. 3 tys. ha, 37 km na zachód od Warszawy, ma powstać Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do przepustowości ok. 100 mln ludzi. Do końca 2019 roku mają się zakończyć prace przygotowawcze. Cały projekt CPK powinien być gotowy na przełomie 2027 i 2028 roku.

Jarosław Krawędkowski, NRG, PAP, IAR