Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Dydliński 04.12.2019

Program Kolej Plus przyjęty. Władze chcą przywracać lokalne połączenia kolejowe

Rząd przyjął program Kolej Plus. Umożliwi on połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które takie połączenia utraciły, ale będzie można też zbudować nowe.

Program jest adresowany do samorządów - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Dodał, że w ramach programu wybranych zostało około 20 połączeń, "interesujących" z punktu widzenia resortu, ale Kolej Plus ma charakter konkursu, w związku z czym zainteresowane gminy mogą się same zgłaszać z prośbą o udział i wsparcie.

Problem z transportowymi białymi plamami

Krystian Kowalewski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego powiedział, że rząd dostrzega problem białych plam na mapie transportowej Polski. Te białe plamy to miasta i regiony, które są częściowo odcięte od transportu kolejowego. 

- Mówimy tutaj o kwocie 6,6 mld zł, dzielonej na dwa strumienie. 5,6 mld zł trafi bezpośrednio do PKP PLK, a kwotą ponad miliarda złotych zostaną dokapitalizowane samorządy. Jak rozumiem, w ramach programu Kolej Plus decyzje odnośnie tego, które decyzje będą dofinansowane, będą podejmowane przez PKP PLK we współpracy z samorządami - wyjaśnia ekspert.

Rząd chce odwrócić trend

Program Kolej Plus to odwrócenie trendu, obserwowanego w Polsce właściwie od 1989 roku, kiedy odsuwano małe miasta od infrastruktury kolejowej - zauważa Zbigniew Szafrański, kolejarz z zawodu, wykształcenia i zainteresowań, były prezes spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Jak dodaje, w latach 1991-2002 ruch pasażerski zawieszono na ponad 6300 kilometrach linii i była to "prawdziwa rzeź". 

Podróżni w czasie podróży niechętnie zmieniają środek transportu - wskazuje Zbigniew Szafrański, zastrzega jednak, że nie wszędzie opłaca się doprowadzać sieć kolejową. Z tego powodu - jego zdaniem - władze i spółki transportowe powinny skupić się na jak najlepszej integracji kolei i innych środków transportu, np. autobusów.

Niemniej obszary kolei głównych i regionalnych powinny się uzupełniać. Ponadto transport szynowy jest alternatywą dla ruchu samochodowego i dużo korzystniejszy także z punktu widzenia ochrony środowiska i klimatu.

PolskieRadio24.pl, Jedynka, Aleksandra Tycner, md