Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 24.12.2019

Święta po amerykańsku. Sezon zakupowy w USA jeszcze lepszy niż rok temu

Świąteczny sezon w Ameryce wiąże się nieodłącznie z nasileniem zakupów. W tym roku przeciętny mieszkaniec USA wydał w listopadzie i grudniu na ten cel ponad 1000 dolarów. Złożyło się to łącznie na kwotę 730,7 mld dolarów.
  • W tym roku w USA jest krótki, ale intensywny świąteczny sezon zakupowy
  • Sprzedaż ma wzrosnąć o 4 procent w porównaniu z 2018 rokiem
  • Amerykanie kupują przede wszystkim ubrania i zabawki

Według specjalistów od handlu detalicznego z National Retail Federation sprzedaż świąteczna wzrośnie w porównaniu z minionym rokiem o 4 proc. Jak twierdzą eksperci, gdyby wszystkie prezenty i gadżety na rynku były wyprodukowane w USA pozwoliłoby to na utworzenie 4,6 mln nowych miejsc pracy.

Nie jest jednak tajemnicą, że konsumenci mogą wybierać spośród produktów pochodzących z całego świata. Ostatnie zawirowania polityczne nie zmieniają faktu, że Amerykę wciąż zalewają przede wszystkim towary "made in China".

Krótszy sezon, lepszy wynik, silniejszy marketing

Szaleństwo zakupów z okazji Bożego Narodzenia rozpoczyna się w USA od Dnia Dziękczynienia. Ponieważ w tym roku przypadł on dopiero na 28 listopada, klienci mieli na odwiedziny sklepów przed Bożym Narodzeniem najmniej czasu od 2013 r. Sezon świąteczny jest o sześć dni krótszy niż w 2018 r.

Detaliści argumentują, że wiąże się to dla nich z dodatkową presją. Giganty zachęcały do wcześniejszych zakupów intensywną kampanią reklam, np. Walmart i Amazon oferowały dostawy zamówionych towarów już następnego dnia, by tylko uszczęśliwić konsumentów.


wall street1200.jpg
Rekordowa jesień amerykańskiej giełdy. Dobre nastroje inwestorów, historyczne wyniki



Pogoń za zakupami nasiliła się zwłaszcza w ostatnim tygodniu przed świętami; 56 proc. Amerykanów poświęciło wtedy czas na kupno prezentów. Najwięcej z nich uczyniło to w minioną sobotę, zwaną "super sobotą". Zgodnie z corocznym sondażem NRF oraz Prosper Insights & Analytics miała ona zwabić 147 mln osób w porównaniu z 134 mln w zeszłym roku. Co ciekawe, 59 proc. z nich stanowili mężczyźni.

Magazyn "Forbes" zauważył, że od tzw. poniedziałku cybernetycznego (pierwszy poniedziałek po Dniu Dziękczynienia) do początku grudnia na wysokim poziomie pozostaje sprzedaż online. Jednak w miarę zbliżania się Bożego Narodzenia konsumenci chętniej wracają do sklepów. W tydzień poprzedzający święta dokonują tam 73 proc. zakupów.

Co kupują Amerykanie?

W grudniu obejmują one przede wszystkim ubrania (49 proc.), na drugim miejscu plasują się zabawki (31 proc.) i karty podarunkowe (28 proc.).
W opinii amerykańskich mediów do szczególnie poszukiwanych prezentów należą w tym roku wieloczynnościowy robot kuchenny, robot sprzątający, bezprzewodowe słuchawki oraz gry na Nintendo Switch.

W cenie są specjalne koce służące do modulacji i regulacji sensorycznej. Mają różne rozmiary, wagę i robione są z różnych materiałów. Ciekawi swego dziedzictwa mogą je poznać za pomocą zestawu do testowania DNA. Szczęściarzom na gwiazdkę w USA trafi się nawet owinięty kolorową wstążką nowy samochód.

Aby wytropić wymarzony prezent świąteczny Amerykanie spędzają w sklepach przeciętnie ok. 15 godzin. Używają do zakupów głównie kart kredytowych.

PolskieRadio24.pl, PAP, md