Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 23.04.2020

Większe nakłady na e-służbę zdrowia w Polsce. Jest zgoda Komisji Europejskiej

Komisja Europejska zatwierdziła zmiany w projekcie budowy elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia. Przedsięwzięcie, finansowane z programu Polska Cyfrowa, otrzyma dodatkowe 120 mln zł, w tym wkład unijny to 101,5 mln zł. Będzie więcej usług on-line, poprawi się jakość obsługi pacjentów.

– Projekt zostanie poszerzony o nowe usługi i funkcjonalności, które umożliwią załatwienie spraw on-line, bez konieczności kontaktu osobistego pacjentów z personelem medycznym. Są to bardzo ważne zmiany, szczególnie ze względu na obecną sytuację zagrożenia epidemiologicznego – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Cenne usługi w dobie koronawirusa

Uruchomienie kolejnych usług publicznych w ramach projektu "Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępniania zasobów cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych" stanowi kontynuację długofalowej wizji rozszerzania dostępu do usług świadczonych drogą elektroniczną. Usługi takie są bardzo cenne zwłaszcza w sytuacji, jaka obecnie panuje w kraju w związku z wystąpieniem COVID-19.

Wdrożona już usługa e-recepty zostanie poszerzona o możliwość zdalnego zamówienia e-recepty przez pacjentów oraz ich opiekunów prawnych przez Internetowe Konto Pacjenta. Wprowadzenie tej funkcjonalności pozwoli na kontynuację leczenia farmakologicznego przez pacjentów bez potrzeby osobistego stawiania się w placówce medycznej.

Więcej spraw on-line

W projekcie wprowadzona zostanie także usługa centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia. Poprzez IKP pacjent będzie miał dostęp do informacji o podmiotach leczniczych realizujących świadczenia oraz terminach dostępnych wizyt. Będzie mógł zapisać się na wybraną wizytę bądź ją odwołać.

Planowana jest także nowa usługa teleporady. Umożliwi ona odbywanie wybranych świadczeń w formie videorozmowy lub dla mniej zinformatyzowanych pacjentów rozmowy telefonicznej. Realizując świadczenie w tej formie, pacjent w zależności od potrzeb będzie mógł uzyskać e-receptę, e-skierowanie czy też eZLA, czyli zwolnienie lekarskie.

Zaplanowane działania wpłyną na poprawę jakości usług oraz umożliwią podmiotom wykonującym działalność leczniczą realizować więcej spraw on-line. Realizacja projektu zostanie przedłużona do końca 2021 roku.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md