Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 02.05.2020

Instytut Staszica: inwestycje infrastrukturalne pociągną w górę całą gospodarkę

Inwestycje takie jak CPK, prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, mogą w największym stopniu pobudzać gospodarkę i pomagać walczyć z bezrobociem - uważają eksperci Instytut Staszica. 

Instytut Staszica zwraca uwagę, że generalnie pandemia i związane z tym problemy dotknęły branżę budowlaną, choć relatywnie w mniejszym stopniu, niż inne sektory gospodarki. Inwestorzy tacy jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, czy PKP Polskie Linie Kolejowe dysponują ogromnymi pieniędzmi na realizację prac na budowach.


tory kolejowe kolej pkp free pixabay 1200.jpg
Rząd planuje kolejne inwestycje. 30 mld zł na infrastrukturę w 2020 roku

Pandemia rodzi dla branży realne zagrożenia, takie jak spowolnienie realizacji rozpoczętych inwestycji lub wręcz ich przerwanie. Może to być spowodowane takimi przyczynami jak: absencja pracowników, brak podwykonawców, problemy z pozyskaniem materiałów, logistyką czy kwarantanną po zachorowaniu któregoś z pracowników.

Program budowy dróg i kolei musi być kontynuowany 

-Krajowy Program Kolejowy zakłada na rok bieżący wydatki PKP PLK na inwestycje w wysokości 12,4 mld zł. Byłyby to najwyższe roczne wydatki PLK; przypomnijmy, że w 2019 roku było to rekordowe 10 mld zł.

Pomimo epidemii poziom 12,4 mld zł jest możliwy do realizacji. Warunkiem jest pilne rozstrzygnięcie przetargów będących w procedowaniu i ogłaszanie nowych - napisano w raporcie Instytutu.

Instytut Staszica informuje, że także GDDKIA posiada obecnie potencjałem do utrzymania i intensyfikacji prac na odcinkach drogowych.

Autostrady 1200.jpg
Sto obwodnic od 2020 do 2030 roku. Zobacz, gdzie powstaną

Z danych GDDKiA wynika, że obecnie realizowanych jest 95 projektów o łącznej długości 1178 km, w przetargach jest 16 zadań na 184,7 km, zaś w przygotowaniu – 138 zadań o łącznej długości 2760,9 km.

Priorytetem dla branży drogowej jest zachowanie płynności finansowej, która zależy od wszystkich podmiotów: zamawiających, inżynierów kontraktu, generalnych wykonawców i podwykonawców.

Elastyczne sposoby rozliczeń robót

Rozwiązaniami postulowanymi przez Instytut dla zachowania płynności może być: wprowadzenie płatności częściowych, zmniejszenia gwarancji, uproszczony dostęp do linii kredytowych, ze spłatami dotowanymi przez państwo. 

-Paradoksalnie obecna sytuacja może wspierać rozwiązanie niektórych problemów branży infrastrukturalnej, w tym generowanych przez nadciagający kryzys. Branża borykająca się od kilku lat z brakiem rąk do pracy może wchłonąć z rynku pracowników tracących zatrudnienie w innych branżach - twierdzą eksperci.

Zdaniem Instytutu Staszica kryzys stwarza okazję do naprawienia problemów trapiących branżę budowlaną przez uproszczenia procedur przetargowych, egzekwowania jakości i dobrych praktyk zamiast dyktatu najniższej ceny i rozliczeń kontraktów.


PolskieRadio24/IAR/PAP/sw