Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 23.06.2020

Powstanie kolejna wielka inwestycja kolejowa - połączy Gdańsk z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym

Z Gdańska do Warszawy powstanie nowa linia kolei dużych prędkości. Będzie elementem tak zwanego komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

O szczegółach inwestycji mówił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała.

Nowa szybka trasa powstanie „po nowym śladzie”

To oznacza, że zostanie zbudowana całkowicie od nowa, a istniejąca trasa ze stolicy do Trójmiasta nie wejdzie w skład nowej inwestycji.

To zmiana w stosunku do wcześniejszych planów, według których nowy ślad trasy powstałby jedynie na odcinku Trójmiasto – Warlubie.

Nową trasą dojedziemy z Gdańska do Warszawy czy do CPK w niecałe 2 godziny

To pozwoli odciążyć istniejącą linię, ale także zwiększyć prędkość.  Pociągi na tym odcinku mają rozwinąć prędkość do 250 kilometrów na godzinę. Dzięki temu czas przejazdu z Gdańska do Warszawy nie przekroczy jednej godziny i 45 minut. Do portu lotniczego w Baranowie mieszkańcy Gdańska mają dojechać w półtorej godziny, a Gdyni o 20 minut dłużej.

Trasa będzie miała swoje przedłużenie do Słupska

Odcinek Słupsk – Trójmiasto zostanie zmodernizowany, a pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 200 kilometrów na godzinę. Trasę ze Słupska do Warszawy składy pokonają w niewiele ponad dwie godziny.

Nowa trasa znajduje się na etapie przygotowań inwestycyjnych

Marcin Horała powiedział, że na razie wytyczono korytarz transportowy, a zatem cały proces inwestycyjny trzeba będzie przygotować. Nie znane są w tej chwili koszty tej inwestycji. Horała zapewnił, że będzie można o nich mówić, jak powstaną konkretne projekty.

Według założeń tak zwany komponent kolejowy w tym trasa Warszawa – Gdańsk, ma powstać do 2033 – 2034 roku. Duża część inwestycji ma zostać sfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Pełnomocnik do spraw budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewnił, że Unia w kolejnych perspektywach finansowych będzie kładła nacisk na ekologiczne środki transportu, czyli między innymi kolej. Mniejsze pieniądze mają być przeznaczone na drogi.

Marcin Horała odniósł się także do kryzysu w branży lotniczej. Podkreślił, że w ciągu trzech, czterech lat sytuacja na rynku powinna wrócić do tanu sprzed pandemii. Zaznaczył, że w tym kontekście budowa CPK jest jak najbardziej uzasadniona.

Przyznał, że plany, by pierwszy samolot wystartował z Portu Lotniczego Solidarność pod koniec 2027 roku są bardzo ambitne, ale realne.

Horała dodał, że budowa nowej linii kolejowej nie tylko poprawi komunikację z innymi regionami kraju, ale także przyczyni się do rozwoju Pomorza. Dzięki transportowi kolejowemu ma się zwiększyć wolumen wwożonych i wywożonych z Trójmiasta towarów.

W myśl założeń nowa linia ma przejąć ruch pasażerski, a istniejące zostaną dostosowane dla ruchu towarowego.

Aleksander Pszoniak, jk