Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 01.07.2020

Polskie koleje z silnym wsparciem funduszy europejskich. Szykują się nowe inwestycje

Dobre wiadomości dla branży kolejowej – dzięki unijnemu dofinansowaniu z Programu Infrastruktura i Środowisko pojawią się środki na przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji robót budowlanych na linii kolejowej nr 8 w Świętokrzyskim i w Małopolsce. Poza tym dziś na tory wyjadą nowe lokomotywy.

Prawie 18 mln zł pochodzących z Unii Europejskiej trafi na rozwój linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Kielce–Kozłów. Pieniądze te zostaną przeznaczone na wsparcie przygotowania dokumentacji projektowej, która będzie podstawą do realizacji robót budowlanych. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło właśnie z PKP PLK umowę o dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków unijnych.

Newag.jpg
Mogą jechać z prędkością do 160 kilometrów na godzinę. Nowe lokomotywy Newagu dla PKP Intercity


71 umów o wartości 34,6 mld zł

– Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Ale korzyści z podpisywanej umowy można już krótko podsumować. Będzie szybciej, bezpieczniej i ekologicznej – podkreśliła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, dodając, że na rozwój transportu kolejowego w Polsce w tej perspektywie w POIiŚ przeznaczyliśmy blisko 22 mld zł. Jest to 18 proc. dostępnych środków w programie. Podpisanych zostało już 71 umów o dofinansowanie inwestycji o łącznej wartości 34,6 mld zł, z czego wkład UE to prawie 20 mld zł.


Przygotowana dokumentacja zostanie wykorzystana do realizacji rzeczowej inwestycji już w nowej perspektywie finansowej. W efekcie wykonanych prac modernizacyjnych nastąpi skrócenie czasu jazdy, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, poprawa przepustowości linii, oraz punktualności realizowanych połączeń.

Zwiększenie dostępności transportu kolejowego, usprawnienie informacji pasażerskiej, poprawa bezpieczeństwa, racjonalizacja kosztów eksploatacji i utrzymania zarządzanej infrastruktury to kolejne rezultaty przeprowadzonej inwestycji. Poza tym, realizacja projektu „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko-Kamienna–Kielce–Kozłów–prace przygotowawcze” zapewnieni interoperacyjność kolei na tym odcinku i umożliwi dostęp do polskiej infrastruktury kolejowej operatorom z innych krajów.

Nowe lokomotywy ruszą na trasy

Wczoraj pisaliśmy również, że flota PKP Intercity wzbogaciła się właśnie o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych. Zakup nowych pojazdów możliwy był również dzięki środkom unijnym Programu Infrastruktura i Środowisko.

Od początku lipca nowe pojazdy pojawią się na trasach:

    • TLK Kiev Express relacji Warszawa–Kijów–Warszawa na odcinku Warszawa–Dorohusk–Warszawa;
    • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa–Zbąszynek–Warszawa;
    • IC Mewa relacji Warszawa–Szczecin–Warszawa;
    • IC Gałczyński relacji Warszawa–Szczecin–Warszawa;
    • TLK Staszic relacji Warszawa–Kołobrzeg–Warszawa;
    • IC Noteć relacji Warszawa–Piła–Warszawa;
    • IC Czartoryski relacji Lublin–Zbąszynek–Lublin;
    • TLK Zamoyski relacji Piła–Lublin–Piła;
    • TLK Chełmianin relacji Warszawa–Chełm–Warszawa;
    • TLK Kochanowski relacji Chełm–Bydgoszcz–Chełm;
    • TLK Mierzeja relacji Lublin–Kołobrzeg–Lublin na odcinku Kołobrzeg–Bydgoszcz–Kołobrzeg (sezonowy);
    • TLK Wetlina na odcinku Poznań–Lublin–Poznań (sezonowy);
    • TLK Latarnik na odcinku Poznań–Białystok–Poznań (sezonowy).

PolskieRadio24.pl/mfipr.gov.pl/DoS, md