Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Adam Kaliński 29.07.2020

Milion terminali. Płatności bezgotówkowe coraz bardziej powszechne

W Polsce działa już milion terminali płatniczych, wszystkie obsługują płatności zbliżeniowe. Coraz powszechniej dostępne są w średnich, małych i mikroprzedsiębiorstwach, oraz instytucjach sektora publicznego - poinformowało Ministerstwo Finansów.

- Cieszymy się, że płatności bezgotówkowe stały się tak powszechne. Są dostępne w całej Polsce i we wszystkich branżach, wszędzie tam, gdzie następuje zapłata za towar czy usługę, bez względu na wielkość przedsiębiorstwa. Ministerstwo Finansów wspiera wszystkie inicjatywy na rzecz rozwoju polskich małych, średnich i mikroprzedsiębiorstw, bo to one stanowią o sile gospodarki - powiedział Tadeusz Kościński, minister finansów.

karta płatnicza kredytowa 1200.jpg
Polska coraz bardziej bezgotówkowa – przybywa terminali płatniczych

Dodał, że rozwój płatności bezgotówkowych to także jedna z kilku dobrych praktyk na rzecz stabilności finansowej państwa.

MF podał, że jedna trzecia z miliona terminali pochodzi z Programu Polska Bezgotówkowa. - Za ich pośrednictwem zrealizowano ponad 300 mln transakcji za łączną kwotę blisko 16 mld zł - czytamy.

Resort podał, że wśród beneficjentów Programu są małe, średnie oraz mikroprzedsiębiorstwa, a także instytucje administracji publicznej, w sumie ponad 225 tys. podmiotów.

Prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Mieczysław Groszek, powiedział że przekroczenie miliona terminali to niebywały sukces wszystkich uczestników rynku płatniczego oraz samych przedsiębiorców.

- Jako Fundacja Polska Bezgotówkowa staliśmy się katalizatorem płatności bezgotówkowych. Zlikwidowaliśmy bowiem główną barierę powstrzymującą przedsiębiorców przed posiadaniem terminala - czyli przekonanie o wysokich kosztach takiej usługi. Program usunął tę barierę poprzez zniesienie kosztów dzierżawy urządzeń przez pierwsze 12 miesięcy oraz kosztów realizacji transakcji. Przedsiębiorcy tym samym mogą ocenić, czy terminal przynosi korzyści - zauważył.

- Obecnie w Fundacji skupiamy się na likwidacji białych plam w płatnościach na mapie Polski, tak aby konsument mógł wybrać dogodną dla siebie metodę płatności praktycznie w każdym punkcie usługowo-handlowym - dodał Groszek.

karta płatnicza karta kredytowa 1200 (1).jpg
Terminale płatnicze trafią "pod strzechy". Ubywa białych plam

W komunikacie podano, że pierwszy terminal został zainstalowany w 1992 r. w Hotelu Marriott w Warszawie, po 12 latach rozwoju rynku, pod koniec 2004 r., funkcjonowało w Polsce 100 tys. terminali płatniczych.

- Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są szybkie, wygodne i bezpieczne, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy - skomentował wiceprezes Związku Banków Polskich Włodzimierz Kiciński.

- Szeroka popularyzacja płatności bezgotówkowych jest jednym z najważniejszych kroków w kierunku dalszego rozwoju społecznego i wspiera eliminację tzw. wykluczenia finansowego - dodał.

- Obecnie terminale umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych są dostępne nie tylko w dużych punktach usługowo-handlowych, ale również coraz powszechniej w małych, średnich i mikroprzedsiębiorstwach oraz instytucjach sektora publicznego" - napisano. - Część z nich, oprócz przyjmowania płatności bezgotówkowych, oferuje również dodatkowe usługi, takie jak cash back, usługi lojalnościowe czy doładowania telefonów komórkowych - dodano.

Do Programu Polska Bezgotówkowa mogą zgłaszać się małe, średnie i mikropodmioty, które chcą rozpocząć przyjmowanie płatności bezgotówkowych, a w okresie ostatnich 12 miesięcy w swoim punkcie handlowo-usługowym nie akceptowały płatności bezgotówkowych. Uczestnicy Programu otrzymają wsparcie ze strony Fundacji polegające na pokryciu kosztów związanych z otrzymaniem terminala do akceptacji kart oraz kosztów obsługi płatności bezgotówkowych przez 12 miesięcy.

PAP, PR24, akg