Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 16.09.2020

Pomoc dla branży turystycznej. Wkrótce zaczną działać dwa nowe fundusze

Turystyczny Fundusz Zwrotów ruszy niebawem – po wejściu ustawy w życie, natomiast Turystyczny Fundusz Pomocowy z początkiem 2021 roku – powiedział wiceminister rozwoju Andrzej Gut-Mostowy. Dodał, że na zwroty dla klientów biur podróży ma trafić 300 mln zł.

Jak zaznaczył wiceminister Gut-Mostowy od razu po utworzeniu Turystycznego Funduszu Zwrotów będzie można uruchomić wypłaty dla klientów biur podróży, i że na ten cel ma trafić 300 mln zł.

– W powołaniu TFP chodzi o to, aby touroperatorzy mieli większe bezpieczeństwo prowadzenia swoich działalności gospodarczych – zaznaczył Andrzej Gut-Mostowy.

Wsparcie dla branży turystycznej

Wiceszef resortu rozwoju przypomniał, że utworzenie obu funduszy przewiduje ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, którą Sejm uchwalił w sierpniu. Po wniesionych w Senacie poprawkach ustawa ponownie wróci do Sejmu. Wyjaśnił także, że nowe regulacje umożliwią ubieganie się przez organizatorów turystyki o wypłatę – na rzecz podróżnych – pieniędzy wpłaconych na poczet imprez turystycznych, które nie odbyły się w związku z wybuchem epidemii COVID-19.

Koronawirus free Włochy shutt-1200.jpg
Światowa Organizacja Turystyki alarmuje. Straty z powodu pandemii przekraczają 450 mld dolarów

Z kolei powołanie Turystycznego Funduszu Pomocowego ma na celu wsparcie organizatorów turystyki w przyszłości, w sytuacjach podobnych do obecnego kryzysu. Zgodnie z przepisami powołującymi Fundusz, ze środków zgromadzonych na jego rachunku zapewnione będą wypłaty dla organizatorów turystyki na pokrycie zwrotów wpłat podróżnych, których imprezy turystyczne nie zostały lub nie zostaną zrealizowane, z powodu wystąpienia – na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w miejscu realizacji imprezy turystycznej – nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.


Obowiązku organizatora wycieczki

Według zapisów ustawy, aby organizator wycieczki otrzymał z Turystycznego Funduszu Zwrotów pieniądze na zwrot środków za odwołaną wycieczkę, musi: 
    • przyjąć płatność od turystów w formie bezgotówkowej,
    • być wpisanym do rejestru organizatorów turystyki,
    • złożyć poprzez system teleinformatyczny wniosek do Ubezpieczonego Funduszu Gwarancyjnego, w którym określi wysokość wypłaty,
    • dostarczyć oświadczenie podróżnego, że z powodu pandemii odstępuje od umowy,
    • złożyć oświadczenie, że jako organizator imprezy turystycznej nie wręczył podróżnemu vouchera, nie dokonał zwrotu wpłat oraz że zobowiązuje się do zwrotu wypłaty na określonych zasadach,
    • dostarczyć wykaz umów z danymi podróżnych – imię, nazwisko, PESEL, NIP, data powiadomienia o odstąpieniu od umowy, wysokość kwoty zwrotu, numer rachunku bankowego podróżnego.

Wniosek składa podróżny

Wniosek do UFG o wypłatę środków poniesionych na imprezę turystyczną, która została odwołana, będzie musiał złożyć podróżny. Jak przypomina Ministerstwo Rozwoju, wniosek musi zawierać:
    • imię i nazwisko,
    • PESEL,
    • NIP,
    • miejsce zamieszkania,
    • nazwę organizatora turystyki, z którym zawarto umowę,
    • numer umowy,
    • datę jej podpisania,
    • datę powiadomienia o odstąpieniu od umowy,
    • datę rozpoczęcia imprezy turystycznej,
    • numer rachunku bankowego,
    • wysokość wpłaconych zaliczek.

Turystyczny Fundusz Pomocowy z kolei ma zapewnić pożyczki dla organizatorów turystyki w przypadku odwołania w przyszłości konkretnych imprez turystycznych. Składka na TFP będzie odprowadzana w wysokości nie wyższej niż 30 zł od każdego podróżnego na poczet zawartej umowy o imprezę turystyczną.

PolskieRadio24.pl/PAP/DoS, md