Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 17.09.2020

Kolej na dobrych torach. Ruszyła modernizacja linii Czyżew-Białystok

Rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej na odcinku Czyżew-Białystok. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji transportowych w województwie podlaskim. Jednocześnie zmodernizowany odcinek stanie się fragmentem międzynarodowej trasy Rail Baltica. Odcinek ten będzie gotowy w 2023 roku.

Odcinek z Czyżewa do Białegostoku ma 70 kilometrów długości. By prace mogły się rozpocząć, wojewoda podlaski musiał wydać 10 pozwoleń na budowę.
Modernizację odcinka Czyżew-Białystok będzie realizować za 3,3 mld zł wybrane w przetargu polsko-chińskie konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor (lider), Stecol Corporation oraz Sinohydro Corporation Limited. Umowa z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi została podpisana w czerwcu tego roku. Jest to najwyższej wartości kontrakt na tego typu prace podpisany przez zarządcę sieci, czyli PKP PLK.


koleje dolnośląskie free shutter 1200.jpg
Coraz chętniej kupujemy bilety kolejowe przez internet. Nowy raport UTK

Po zmodernizowanym odcinka pociągi pasażerskie będą tu jeździć z prędkością do 200 kilometrów na godzinę, a pociągi towarowe będą mogły rozwinąć prędkość do 160 kilometrów na godzinę.


W ramach inwestycji zostaną także przebudowane perony na stacji w Czyżewie. W planach jest także budowa przejścia podziemnego dla pasażerów, oraz instalacja nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej.

Dzięki modernizacji koleją pojedziemy szybciej

Podróż z Czyżewa do Białegostoku po modernizacji, bez postoju na stacjach pośrednich, potrwa godzinę i dwadzieścia pięć minut, natomiast z przystankami podróż wydłuży się o 15 minut. Przebudowanych zostanie także 11 przystanków: Kity, Dąbrowa Łazy, Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Trypucie, Niewodnica, Klepacze.

Odcinek z Czyżewa do Białegostoku jest ostatnim modernizowanym fragmentem trasy kolejowej z Warszawy do Białegostoku. Jest to także fragment międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, która ma połączyć Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Polski odcinek ma długość ponad 370 kilometrów.

Inwestycja jest wspierana z funduszy Unii Europejskiej.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md