– Wpływ pandemii, choć w mniejszym stopniu niż w przewozach pasażerskich, widoczny był również w wynikach przewozów towarowych. Potwierdza to jeden z najniższych wyników kwartalnych w przewozie masy. Pomimo działań podejmowanych w celu minimalizacji wpływu pandemii, odnotowano spadek parametrów masy i pracy przewozowej dla tak ważnych grup jak te związane z surowcami energetycznymi, produktami hutnictwa czy na potrzeby zakładów chemicznych – tłumaczy prezes UTK Ignacy Góra.
Przewozy pasażerów i towarów wracają do normy. Mamy dane Urzędu Transportu Kolejowego
Mniej paliwa i kruszyw
Urząd poinformował, że pierwsze półrocze charakteryzowało się w dużym stopniu zmianami w udziale rynku poszczególnych grup towarów. W największym stopniu spadek dotyczył dwóch kluczowych pod względem podstawowych parametrów grup: węgla kamiennego, brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego oraz przewozów kruszyw.
– W znaczącym stopniu zmniejszyły się również przewozy sektora automotive. Warto zauważyć utrzymujący się trend wzrostu przewozów z grup, do których kwalifikowane są ładunki skonteneryzowane. Potwierdza to bardzo dobre wyniki przewozów intermodalnych za drugi kwartał 2020 r. – dodał szef Urzędu.
Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo. Znamy raport Urzędu Transportu Kolejowego
Trzeba tworzyć warunki dla przewoźników
Zdaniem prezesa UTK, sytuacja związana z koronawirusem wymaga zmiany spojrzenia na transport towarów koleją.
– Jednym z wariantów rozwoju sytuacji może być ograniczenie zapotrzebowania na przewozy w niektórych grupach. Dlatego trzeba tworzyć warunki dla przewoźników mające na celu wejście na nowe rynki i rozwój przewozów towarów, które dotychczas realizowane były głównie transportem samochodowym – uważa Ignacy Góra.
PolskieRadio24.pl/PAP/DoS