Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 16.10.2020

Inspekcja Handlowa skontrolowała sportowe hulajnogi. Niemal połowa miała wady

8 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej przeprowadziło kontrole hulajnóg sportowych pod kątem spełniania wymagań bezpieczeństwa. Inspekcja zakwestionowała 18 z 39 partii sprzętu, co stanowi 46,15 proc. Przy okazji UOKiK przypomina czym kierować się przy zakupie hulajnogi.

Inspektoraty Inspekcji Handlowej działające na terenie województw: lubelskiego, małopolskiego, mazowieckiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego skontrolowały w sumie 15 przedsiębiorców, w tym 7 placówek sprzedaży detalicznej oraz 8 sklepów wielkopowierzchniowych. Do kontroli skierowano 39 partii hulajnóg.

Sześć negatywnie przeszło testy

Kontrolerzy oceniali hulajnogi sportowe pod kątem spełniania wymagań bezpieczeństwa określonych w ustawie z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów, z uwzględnieniem kryteriów zawartych w normach dotyczących sprzętu sportowego rolkowego.

Inspekcja zakwestionowała 18 z 39 partii hulajnóg, co stanowi 46,15 proc. sprzętu:
    • 12,82 proc. zbadanych produktów może stwarzać zagrożenie dla konsumentów z powodu wad konstrukcyjnych,
    • 41,03 proc. hulajnóg posiadała uchybienia w oznakowaniu (głównie brakowało oznaczeń takich jak określenie klasy hulajnogi oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie),
    • 37,50 proc. partii produktów miała niepełne zapisy w instrukcjach użytkowania,
    • w 3 przypadkach bezpodstawnie umieszczono znak CE (a w dwóch z nich także znaku selektywnego zbierania),
    • w jednym przypadku brakowało instrukcji użytkowania i montażu w języku polskim.


Badaniu laboratoryjnemu poddano 7 sztuk hulajnóg. Aż 6 z nich negatywnie przeszło testy:
    • w 5 próbkach stwierdzono niewłaściwe rozwiązania konstrukcyjne (w tym 3 były nieprawidłowo oznakowane),
    • w 1 przypadku zakwestionowano wyłącznie niewłaściwe oznakowanie.

Postępowanie administracyjne za wady konstrukcyjne

Jednocześnie inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości u 10 przedsiębiorców, tj. w 66,67 proc. skontrolowanych podmiotów gospodarczych. Najwięcej uchybień dotyczyło braku oznaczeń (głównie określenia klasy hulajnogi) oraz ostrzeżeń bezpośrednio na produkcie.

zakupy1200.jpg
UOKiK wszczął postępowanie przeciw Eurocash. Chodzi o nieuzasadnione pobieranie dodatkowych opłat

W przypadku partii produktów zakwestionowanych z uwagi na oznakowanie, uzupełnienie braków następowało w zdecydowanej większości jeszcze w toku prowadzonych czynności kontrolnych, często w porozumieniu z podmiotami odpowiedzialnymi za wprowadzenie tych produktów na rynek. Rzadziej, przedsiębiorcy wycofali produkty ze sprzedaży do czasu poprawy oznakowania. W jednym przypadku dokonano zwrotu produktu do dostawcy. Z kolei, partie wadliwe konstrukcyjnie zostały przez kontrolowanych wstrzymane od sprzedaży.


Inspekcja Handlowa wystosowała siedem pism informujących przedsiębiorców odpowiedzialnych za wprowadzenie zakwestionowanych hulajnóg na rynek o stwierdzonych nieprawidłowościach w zakresie oznakowania wraz z wnioskami o usunięcie uchybień. Do UOKiK trafiły akta wszystkich pięciu hulajnóg zakwestionowanych z uwagi na wady konstrukcyjne. W dwóch przypadkach wszczęte zostało postępowanie administracyjne, a pozostałe sprawy są na etapie analizy materiału.

Najważniejszej jest bezpieczeństwo użytkowania

Przy okazji UOKiK przypomina czym kierować się przy zakupie hulajnogi.

"Przede wszystkim powinniśmy jasno sprecyzować nasze cele. Inny model wybierzemy kupując dziecku pierwszą hulajnogę, inaczej będzie wyglądał wybór hulajnogi dla starszego dziecka, które już rozpoczęło przygodę z tego rodzaju sprzętem, a jeszcze inny dla osoby dorosłej. Niektórzy traktują hulajnogę jako środek transportu, inni jako sprzęt do relaksu, a jeszcze inni do uprawiania sportu" – czytamy w opracowaniu Urzędu.

Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo użytkowania.

Dokonując zakupu, sprawdźmy co najmniej, czy:

    • określono klasę hulajnogi – klasa A jest przeznaczona dla użytkowników o masie 20 -100 kg, klasa B – dla użytkowników o masie 20-50 kg,
    • krawędzie hulajnogi, które mogą mieć kontakt z ciałem podczas jazdy są zukosowane, a sztywne i wystające części są odpowiednio zabezpieczone,
    • mechanizm składania/rozkładania działa w sposób prosty i bezpieczny,
    • mechanizm regulacji wysokości kierownicy w hulajnogach klasy B posiada dwie blokady, z których co najmniej jedna załącza się automatycznie, gdy wysokość jest nastawiana,
    • sztyca kierownicy posiada znak minimalnej głębokości jej osadzenia w rurze,
    • zakończenia kierownicy zaopatrzone są w uchwyty lub zaślepki,
    • pomost ma powierzchnię antypoślizgową, koła są zabezpieczone na ośkach przed niezamierzonym odłączeniem,
    • hamulec działa skutecznie i płynnie redukuje prędkość, bez nagłego zatrzymania,
    • średnica przedniego koła/przednich kół hulajnóg dla klasy B wynosi co najmniej 12 cm,
    • na produkcie, opakowaniu lub w instrukcji znajduje się nazwa i adres producenta – wiesz wtedy, kto odpowiada za jakość i bezpieczeństwo.


Przed użytkowaniem pamiętaj, aby:
    • szczegółowo przeczytać instrukcję, montażu, użytkowania i konserwacji; nie wyrzucaj jej,
    • sprawdź, czy układ kierowania jest prawidłowo wyregulowany, czy wszystkie części są dobrze zabezpieczone, dokręcone i nieuszkodzone.

Podczas jazdy:
    • noś sprzęt ochrony osobistej, w szczególności kask rowerowy, ale także ochraniacze rąk, kolan i łokci (prawnie nie jest to obowiązek, ale zadbaj o swoje bezpieczeństwo),
    • zawsze miej założone obuwie,
    • unikaj jazdy po zmroku,
    • uważaj na mechanizm hamowania, który nagrzewa się podczas dłuższego stosowania – wtedy go nie dotykaj,
    • nie dokonuj żadnych zmian niezgodnych z instrukcjami producenta,
    • przeprowadzaj regularną konserwację sprzętu.

PolskieRadio24.pl/UOKiK/DoS, md