W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 14 kilometrów nowych torów, a obok przygotowano także sieć trakcyjną - poinformowały PKP PLK. Zamontowano również sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem. W pozostałych rejonach portu w miejscu usuniętych torów wykonywane są roboty ziemne i odwodnieniowe.Jak podały PKP PLK, na stacji Świnoujście zakończono prace na drodze dla pieszych między peronami przystanku Świnoujście Port, a stacją Świnoujście. Przygotowano także siedem kilometrów nowych torów wraz z siecią trakcyjną. Montowane są również rozjazdy.
Łatwiejszy dostęp do pociągówPrace obejmują również stację Lubiewo; przed budową nowych torów demontowana jest sieć trakcyjna oraz tory między Lubiewem a Świnoujściem.Zmianą dla podróżnych będą lepsze warunki dostępu do pociągów na przystanku Świnoujście Warszów. W rejonie Euroterminalu przygotowywany jest teren pod budowę nowych torów.Trwająca inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów; pojadą pociągi o długości 750 metrów. Dzięki likwidacji tzw. wąskich gardeł składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu; porty przyjmą i odprawią więcej ładunków – podkreśla PKP PLK.
Wyższy poziom bezpieczeństwaW ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów. Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz trzy wiadukty kolejowe.Inwestycja "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu" warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF Łącząc Europę. Wartość unijnego dofinansowania to 510 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 r.
Plany kolejnych modernizacjiPKP PLK planują również modernizację linii kolejowej z Rzepina przez Szczecin Podjuchy i Szczecin Dąbie do Świnoujścia (tzw. Nadodrzanka), którą przewożone są towary z Dolnego Śląska do zachodniopomorskich portów. Inwestycja zakłada dostosowanie torów do poruszania się po nich dłuższych i cięższych składów z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Obecnie trwa opracowywanie studium wykonalności, które ma być krokiem do realizacji inwestycji w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.
PAP, PR24, akg
Na skróty:
Informacje: Wiadomości| Sport| Gospodarka| thenews.pl| Euranet| IAR| Redakcja Katolicka
Rozrywka i kultura: Muzyka| Kultura| Teatr| Studio Reportażu| Polska Orkiestra Radiowa| Orkiestra Kameralna| Chór Polskiego Radia| Studia nagrań i koncertów| Bilety
Wiedza: Nauka i technologie | Historia | Szkolenia
Programy: Jedynka| Dwójka| Trójka| Czwórka| thenews.pl
Społeczności: Kontakt | Oceń nas!