Wiceprezes Narodowego Funduszu Artur Lorkowski mówi, że rynek autobusów elektrycznych w Polsce jest bardzo dobrze rozwinięty. Zaznacza, że celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wsparcie polskich producentów w czasach kryzysu wywołanego przez pandemię. Dotacje mają też być wsparciem gmin, których przychody zmalały. Narodowy Fundusz szacuje, że dzięki miliardowi 300 milionom złotych samorządom uda się kupić co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem.
00:22 bun1.mp3 Artur Lorkowski: celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza i wsparcie polskich producentów w czasach kryzysu wywołanego przez pandemię (IAR)
Nowe Jeepy i Fiaty powstaną w Polsce. Gowin: to dowód zaufania do naszego kraju
Kto może uzyskać dotację?
O dotacje będą mogli ubiegać się organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym samorządy. Artur Lorkowski liczy na duże zainteresowanie programem, również ze względu na wysokość dofinansowania. W przypadku zakupu trolejbusów i autobusów o napędzie elektrycznym wartość dofinansowania wyniesie 80 procent kosztów kwalifikowanych, z kolei na zakup autobusu wodorowego będzie można otrzymać dotację w wysokości 90 procent kosztów. W 2021 roku poziom dofinansowania będzie najwyższy, w kolejnych dwóch latach będzie malał, za wyjątkiem autobusów wodorowych.
00:27 bun2.mp3 Artur Lorkowski liczy na duże zainteresowanie programem (IAR)
Wsparcie nie tylko na zakup pojazdów
Artur Lorkowski dodaje, że finansowane będą nie tylko koszty zakupu czy leasingu pojazdu. Finansowane będą koszty szkoleń kierowców i mechaników w zakresie obsługi samochodów bezemisyjnych, koszty budowy lub modernizacji infrastruktury do obsługi pojazdów, w tym punktów ładowania i tankowania.
00:27 bun3.mp3 Artur Lorkowski: finansowane będą nie tylko koszty zakupu czy leasingu pojazdu (IAR)
Nabór wniosków potrwa do 15 grudnia lub do wyczerpania środków programu.
PolskieRadio24.pl, IAR, md