Marcin Horała pytany w Programie I Polskiego Radia o wykup terenów pod Centralny Port Komunikacyjny wskazał, że są dwie drogi pozyskania nieruchomości.
Prawo pierwokupu dla CPK. Właściciele nieruchomości sami zdecydują o formie sprzedaży
Jakie drogi wykupu gruntów ?
Jedna, jak tłumaczył Marcin Horała, znana w Polsce od wielu lat i praktykowana przy budowie autostrad, dróg krajowych i innych dużych inwestycjach "to procedura pozyskania ziemi na inwestycje celu publicznego".
Horała wyjaśnił, że chodzi o procedurę wycen, wykupów i ewentualnie wywłaszczenia, jeżeli wykupić się nie da.
-W naszym procesie inwestycyjnym ta procedura by się zaczęła pojawiać pewnie za rok, może półtora roku - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik ds. CPK.
Jak przebiegają główne trasy połączeń kolejowych do CPK, grafika CPK
Sprzedaż na zasadach rynkowych
-Rozpoczęliśmy też program dobrowolnych nabyć, który jest czymś dodatkowym poza normalną procedurą standardową pozyskania ziemi" - powiedział wiceminister. Dodał, że uruchomiono go ze względu na głosy części mieszkańców, "że chcieliby już wcześniej uregulować swoją sytuację - wyjaśniał Marcin Horała.
-Na zasadzie cywilno-prawnej zapraszamy do negocjacji. Na razie te negocjacje toczą się z blisko 200 właścicielami - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK.
"Chcemy zapłacić godziwie, chcemy zapłacić tyle ile się należy, może z jakimś bonusem, który by rekompensował niedogodność, że ktoś musi się przeprowadzić" - zapewnił pełnomocnik ds. CPK.
Horała: Centralny Port Komunikacyjny powstaje w rekordowym tempie
Czym będzie CPK ?
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Zgodnie z zapowiedziami, CPK powinien być zbudowany do końca 2027 r. (opr. Maciej Zieliński, Adam Ziemienowicz/PAP)
PR24/PAP/Dos/sw