Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 17.05.2021

Szykuje się rewolucja w zarządzaniu taborem kolejowym. PKP Intercity wykorzysta do tego chmurę obliczeniową

To będzie prawdziwa rewolucja w zarządzaniu taborem kolejowym. Państwowy przewoźnik chce zarządzać taborem za pomocą tak zwanej chmury technologicznej. Dziś spółka podpisała w tej sprawie list intencyjny z Chmurą Krajową. 

Przedsiębiorstwo to jest wyspecjalizowanym dostawcą rozwiązań chmury obliczeniowej na polskim rynku. Celem jest przyspieszenie cyfrowej transformacji polskich przedsiębiorstw oraz instytucji publicznych.

Jaki będzie efekt współpracy obu firm? Zupełnie inny sposób zarządzania taborem kolejowym. PKP Intercity jest największym przewoźnikiem dalekobieżnym w Polsce. Flota spółki to około 1400 wagonów. Co więcej, PKP Intercity realizuje program modernizacji taboru, dzięki któremu stare wagony zostaną wyremontowane lub zamienione na nowe.

pociąg pkp intercity 1200.jpg
W tym roku PKP Intercity kupi nowy tabor za pieniądze z EBI. Wiemy o jakie sumy chodzi

Chmura pomoże ocenić ruch pasażerów

PKP Intercity chce rozbudowywać połączenia, a w przyszłości chce walczyć o pasażerów z konkurencyjnymi firmami. W tym kontekście zarządzanie flotą staje się coraz większym wyzwaniem. Jednym z najważniejszych elementów jest tutaj system sprzedaży biletów. Jego monitorowanie jest bardzo ważną informacją dla kolejarzy, jaką popularnością cieszy się dane połączenie.

Frekwencja bezpośrednio przekłada się na zarządzanie taborem. Kolejarze dzięki sprawnemu przepływowi informacji będą wiedzieli, ile wagonów podłączyć do lokomotywy, czyli w fachowym języku, ile należy ich wytrasować. Co więcej, przewoźnik dysponuje coraz większą liczbą wagonów, które są przeznaczone dla określonych grup pasażerów. Niedawno PKP Intercity odebrały wagony typu Combo, które mają liczne udogodnienia dla rodzin z dziećmi oraz dla osób niepełnosprawnych.

Cyfryzacja usprawni przeglądy techniczne 

Druga sprawa to przeglądy techniczne. Chmura, która jest nowoczesnym narzędziem technologicznym, pozwoli na optymalizację zarządzania taborem także w tym zakresie. Przeglądy techniczne w przypadku takiego przewoźnika jak PKP Intercity to duże wyzwanie logistyczne. Są on wykonywane na kilku poziomach, co wiąże się z koniecznością kontrolowania wielu parametrów technicznych. Ważny jest zarówno przebieg wagonów liczony w kilometrach, jak i czas od ostatniego przeglądu.

Chmura ma ułatwić kontrolę tych parametrów, koordynować cały proces przeglądu, a także zarządzać taborem w tym zakresie. Wagony, które przechodzą kontrole techniczne, są przez jakiś czas wyłączone z eksploatacji. System informatyczny wskazuje wtedy, czym mogą one zostać zastąpione.

Pociąg ELF z zakładów PESA Bydgoszcz
Ponad 5 tys. km torów i 912 peronów. Krajowy Program Kolejowy przynosi efekty

Chmura to efektywne zarządzanie taborem 

- To jest część, której nie widać – mówił podczas podpisania listu intencyjnego wiceprezes PKP Intercity Dariusz Śliwowski. – Jest to część bardzo ważna, ponieważ poza konduktorami i maszynistami jest wiele osób, które są odpowiedzialne za utrzymanie taboru. To właśnie takie osoby pracują na to, by tabor mógł jeździć i być dostępny. Dzięki współpracy z operatorem Chmury Krajowej chcemy zwiększyć dostępność taboru, który dzięki regularnym przeglądom będzie pracować na najwyższym poziomie – mówił wiceprezes.

Włączenie takiej technologii do zarządzania flotą państwowego przewoźnika oznaczałoby możliwość stworzenia takiego narzędzia, które pozwoli na planowanie wykorzystania wagonów oraz ich dostępności. Wtedy, kiedy to potrzebne, można będzie przyspieszyć przeglądy, żeby wykorzystać tak zwany martwy sezon, a później być gotowym na "piki przewozowe".

To skutkowałoby także mniejszym zapotrzebowaniem na interwencyjny wynajem lokomotyw i wagonów od innych przewoźników. PKP Intercity w przeszłości w czasie wakacji wynajmowało tabor od czeskiego przewoźnika. Takie zarządzanie to także lepsza dostępność taboru, mniej nieplanowanych wyłączeń wagonów i całych składów. Strony porozumienia podkreślają, że wykorzystanie chmury obliczeniowej będzie nowością na polskim rynku.


PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw