W lutym tego roku powstała koncepcja programowa tego odcinka. Zakłada ona budowę dwujezdniowej drogi, która będzie miała po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Zakłada ona także budowę węzła drogowego Strzyżów–Żarnowa.
W ciągu tego odcinka powstaną również obiekty inżynierskie - 7 estakad, 6 wiaduktów (5 wiaduktów nad drogą ekspresową, 1 pod drogą ekspresową), 3 przejścia dla zwierząt - 2 dla zwierząt średnich i jedno dla zwierząt dużych.
Drogowcy zapowiadają budowę nadmorskich odcinków trasy S6. To dobra wiadomość dla turystów i mieszkańców Pomorza
Trudny teren na budowę drogi
Największym wyzwaniem będzie sama budowa. Teren, na którym a powstać ten odcinek drogi jest bardzo zróżnicowany i skomplikowany geologicznie. Charakteryzuje się też dużą różnicą przewyższeń. Miało to już wpływ na tworzenie koncepcji programowej tego odcinka. Drogowcy wyliczają, że w czasie prac wykonano ponad 700 wierceń, z których najgłębsze miało 35 metrów. Wykonano także prawie 320 sondowań. Jednym z elementów koncepcji jest też dokumentacja hydrologiczna.
Dzięki tym wszystkim badaniom wiadomo, że w podłożu budowlanym projektowanego odcinka drogi występują zróżnicowane warunki gruntowe. Przeważają odcinki o złożonych warunkach gruntowych i skomplikowanych warunkach gruntowych. W oparciu o przeprowadzone prace geofizyczne i geologiczne eksperci stwierdzili, że na badanym terenie występuje 13 obszarów predysponowanych osuwiskowo, co komplikuje budowę.
Trasa zarówno w wymierzę regionalnym, krajowym i międzynarodowym będzie miała duży wpływ na gospodarkę i życie mieszkańców Podkarpacia i wschodniej Polski. Podczas uroczystości związanej z rozpisaniem przetargu wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że trasa ta podniesie komfort życia mieszkańców i przyczyni się do rozwoju gospodarczego.
"Kręgosłup" komunikacyjny Trójmorza
Międzynarodowa trasa Via Carpatia, której fragmentem jest na terytorium Polski droga S19, połączy kilka krajów na osi północ – południe. Będzie przebiegać przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Bułgarię, Rumunię i Grecję. Polski odcinek będzie miał prawie 600 kilometrów długości. Na całej długości będzie miała parametry drogi ekspresowej lub autostrady. Polski odcinek rozpocznie się na granicy z Litwą w Budzisku, a zakończy się na granicy ze Słowacją za Barwinkiem. Najdłuższy odcinek tej trasy ma przebiegać przez Rumunię. Będzie on miał ponad 1500 kilometrów długości.
W tej chwili polscy kierowcy korzystają obecnie z około pięćdziesięciu kilometrów tej trasy w województwach lubelskim i podkarpackim. W tym roku na mapie drogowej kraju pojawią się nowe odcinki drogi S19 pomiędzy Lublinem a Rzeszowem.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md