Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 19.07.2021

Rozpoczęła się przebudowa dworca kolejowego w Siedlcach

Dworzec kolejowy w Siedlcach zmieni swoje oblicze. Właśnie rozpoczęła się jego przebudowa. Plac budowy został przekazany wykonawcy. Budynek dworca zmieni się zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz. Przebudowa będzie kosztowała prawie 19 milionów złotych.

Siedlecki dworzec ma swoją historię sięgającą drugiej połowy dziewiętnastego wieku, kiedy to na tym terenie powstawały linie kolejowe, które łączyły to miasto między innymi z Małkinią. Co ciekawe, miejsce, w którym znajduje się dworzec początkowo było poza samymi Siedlcami. Jednak rozbudowa miasta na przestrzeni lat spowodowała, że dziś jest bardzo blisko centrum tej miejscowości.

Przedwojenny budynek został całkowicie spalony w 1944 roku przez Niemców, którzy bronili się w mieście przez wojskami Armii Czerwonej prącymi na zachód. Po wojnie wybudowano nowy gmach, który obsługuje podróżnych do dzisiaj. W 1999 roku został on przebudowany. Wtedy powstała między innymi antresola.

pkp free intercity free pociąg free shutt 1200 .jpg
Komisja Europejska przyznała Polsce pieniądze na projekty kolejowe. Wiemy o jakie miasta chodzi

Stacja, która znajduje się na międzynarodowej trasie z Berlina do Moskwy,  obsługuje około 6 tysięcy pasażerów w ciągu doby. Obsługiwany jest tu przede wszystkim ruch regionalny. Są też między narodowe połączenia do stolicy Rosji, czy krajowe do Bydgoszczy, Szczecina i Warszawy.

Dworzec na miarę XXI wieku

Kolejarze zapowiadają, że po przebudowie wygląd dworca znacznie się zmieni. Elewacja budynku zostanie poddana kompleksowej renowacji – rozebrane zostaną występujące wtórne nawarstwienia, a pierwotne formy profili -  gzymsy i balustrady, zostaną zrekonstruowane. Odtworzone będą osie okienne. Wykonana zostanie również termomodernizacja elewacji przy wykorzystaniu technologii ściany trójwarstwowej. Pojawi się zewnętrzna okładzina ceglana, a miejscowo elewacja wykończona zostanie patynowaną blachą tytan-cynk. W ten sam sposób wykończone zostaną też świetliki i attyki.
Na nowo zagospodarowany zostanie teren przed dworcem. Pojawią się tam wiata rowerowa z 10 stojakami na jednoślady oraz kilka miejsc parkingowych i miejsc krótkiego postoju. Zamontowane zostaną ławki i kosze.

Zmieni się również wnętrze obiektu. Dzięki modyfikacji dotychczasowego układu funkcjonalnego, w budynku powstanie duża przestrzeń dla obsługi podróżnych. W zachodnim skrzydle budynku wyburzone zostaną ściany i część stropów, dzięki czemu powstanie dwukondygnacyjne pomieszczenie pełniące funkcję poczekalni z antresolą komunikacyjną na piętrze. Na parterze zlokalizowane będą ogólnodostępne toalety i pomieszczenia na kasy biletowe. Z holu głównego zaprojektowane zostały wejścia do przyległych lokali komercyjnych. Pomieszczenia na punkty handlowo-usługowe znajdą się zarówno na parterze, jak i na piętrze dworca. O przyjeżdżających i odjeżdżających pociągach będą informować nowe wyświetlacze i komunikaty głosowe wygłaszane wewnątrz budynku.

Dzięki inwestycji budynek będzie dostosowany do obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami. Znikną dotychczasowe bariery architektoniczne i pojawią się nowe udogodnienia, takie jak ścieżki prowadzące i mapy dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowana zostanie też winda. Przywrócona będzie oryginalna szerokość korytarzy, a schody zostaną poszerzone, co wpłynie na polepszenie warunków komunikacji wewnątrz budynku.

Inwestycja prowadzona jest w ramach programu dworcowego, który zakłada modernizację prawie dwustu tego typu obiektów w całym kraju.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md