Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Adam Kaliński 24.08.2021

Do 350 km/h na nowej linii Łódź-Sieradz-Wrocław. Umowa na prace przygotowawcze podpisana

Ponad 200-kilometrowy odcinek kolei dużych prędkości powstanie jako część tak zwanego "igreka", który realizuje Centralny Port Komunikacyjny. Dzisiaj spółka podpisała umowę na studium wykonalności, czyli najważniejszy etap prac przygotowawczych.

Odcinek Łódź-Sieradz-Wrocław to już kolejny, dla którego rozpoczęły się prace przygotowawcze. W całej Polsce dotyczy jest to już osiem kolejowych odcinków o łącznej długości około tysiąca kilometrów  W przypadku tak zwanej szprychy numer 9, biegnącej przez województwa: mazowieckie, łódzkie i dolnośląskie, i biorąc pod uwagę dwie umowy zawarte wcześniej, przygotowania trwają już łącznie na około czterystu kilometrach: z Warszawy przez Łódź i Wrocław do granicy z Czechami.

Najnowsza umowa jest warta 38 milionów złotych. Dotyczy odcinka: Łódź-Sieradz Północny–Kępno–Czernica Wrocławska–Wrocław Główny. W ramach pierwszego etapu inwestycji pociągi mają się tu rozpędzać do 250 kilometrów na godzinę. Od strony technicznej możliwe będzie jednak osiągnięcie 350 kilometrów na godzinę – taka jest prędkość projektowa).

Umowa została podpisana z konsorcjum firm Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria podczas dzisiejszej konferencji prasowej na stacji Wrocław Główny. Przedmiotem zamówienia jest studium wykonalności, czyli dokumentacja przedprojektowa.

pendolino663free.jpg
Kolejna inwestycja kolejowa CPK. Powstanie nowa trasa z Wrocławia do granicy z Czechami

- Aż trudno w to uwierzyć, ale między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą nie ma obecnie bezpośredniej, szybkiej trasy kolejowej. To właśnie z tego powodu czasy przejazdu są dla pasażerów nietrakcyjne i rozczarowujące. Szansą na poprawę tej sytuacji są inwestycje przygotowywane konsekwentnie przez CPK. Dzięki nim podróż z Wrocławia do Łodzi skróci się do 1 godziny i 10 minu, a do Warszawy do niespełna dwóch godzin - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

- Aby dotrzeć szybko z Warszawy do Wrocławia pasażerowie są dziś zmuszeni podróżować samolotem albo, ostatnio - dzięki rozbudowie dróg ekspresowych – samochodem. Dlatego odcinek między Wrocławiem, Sieradzem i Łodzią, który razem z przygotowywaną do realizacji trasą Łódź-Warszawa połączy stolice: Polski i Dolnego Śląska w czasie krótszym niż dwie godziny, to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

- Ten projekt jest kluczowy nie tylko z punktu widzenia pasażerów, ale także dla ograniczania śladu węglowego generowanego przez transport - dodaje.

Na przygotowanie studium wykonawca ma około 10 miesięcy. Całkowita realizacja i rozliczenie umowy może potrwać 15 miesięcy, ponieważ w zakres przedmiotu zamówienia wchodzą także między innymi dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych. W ramach tego samego zlecenia wykonawca dostarczy spółce CPK prognozy ruchu, a także specjalistyczne analizy: techniczne, środowiskowe i przestrzenne. Dzięki temu możliwe będzie wybranie tak zwanego wariantu inwestorskiego, czyli preferowanego przebiegu trasy.

Umowa stanowi uzupełnienie kontraktu na studium wykonalności dla 140-kilometrowego odcinka linii dużych prędkości z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego na początku czerwca spółka CPK popisała umowę na prace przygotowawcze. Te dwie linie stanowią - razem z odnogą do Poznania - tzw. "igrek", czyli pierwszy i najważniejszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce.

Kolejnym elementem tej układanki jest 60-kilometrowy odcinek łączący Żarów (leżący na południowy zachód od Wrocławia), ze Świdnicą, Wałbrzychem i Lubawką na granicy polsko-czeskiej, w przypadku którego spółka CPK podpisała umowę w ubiegłym tygodniu.

Inwestycje te będą oznaczały liczne korzyści dla pasażerów. Po wybudowaniu szprychy nr 9 skróci się czas podróży z Łodzi: do Sieradza do 25 minut ,zamiast około godziny – jak obecnie, a do Wrocławia do 1 godziny i 10 minut. Dziś jeździmy tą trasą około 3 godziny. Trasa z Warszawy do Wrocławia - po wybudowaniu całej "szprychy" - skróci się do 1 godziny i  55 minut - dzisiaj dwa razy dłużej.

Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 roku. Spółka zakłada, że linia dużych prędkości zostanie uruchomiona jednocześnie z Lotniskiem Solidarność.

Program inwestycji kolejowych oznacza budowę na terenie województwa dolnośląskiego około 119 kilometrów nowych linii kolejowych i modernizację około 126 kilometrów tych istniejących. W Łódzkiem powstanie 219 kilometrów nowych linii kolejowych, a kolejnych 305 zostanie zmodernizowanych.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 kilometrów nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg