Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 01.09.2021

Modernizacja linii kolejowych na Podkarpaciu. Pociągi wracają na wyremontowaną trasę Mielec-Dębica

Duże zmiany na kolejowej mapie Podkarpacia. Po 12 latach przerwy pociągi pasażerskie wracają na linię z Mielca do Dębicy. Niedawno zakończyła się trwająca ponad dwa lata modernizacja tej trasy. Dziś pasażerowie mogą już korzystać z nowych połączeń.

Dostęp do kolei zapewnią nowe perony na przystankach: Wojsław, Rzochów, Rzemień, Tuszyma, Dąbie koło Dębicy, Pustków, Pustynia i stacjach: Mielec, Kochanówka Pustków.


PKP Intercity_1200.jpg
Polacy masowo podróżują koleją. W lipcu odnotowano rekordowy wzrost liczby pasażerów

Przejazd dzięki modernizacji skrócił się z 1,5 godziny do 35 minut

Przejazd na trasie z Mielca do Dębicy zajmie około 35 minut. Przed modernizacją czas przejazdu wynosił półtorej godziny.

Zarządca sieci, PKP Polskie Linie Kolejowe, ogłosił przetarg na modernizację tej trasy w 2017 roku. Zakres prac obejmował zarówno wymianę torów na trasie, modernizację istniejących stacji, jak i budowę nowych przystanków.

Zupełnie nowy dworzec w Mielcu

Wiele zmieniło się na dworcu kolejowym w Mielcu. W ramach inwestycji powstał zupełnie nowy, dwukrawędziowy peron. Wyposażono go w ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne. Istniejącą kładkę zastąpiło nowe przejście pod torami, które ułatwi podróżnym bezpieczne dojście do pociągów.

Komunikację ułatwiają także trzy windy, które są przeznaczone przede wszystkim dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Są one umieszczone przy wyjściu na peron oraz po obu stronach przejścia podziemnego.

Przejście pod torami ma też zapewnić mieszkańcom dogodną komunikację między dzielnicami leżącymi po obu stronach stacji. Wymienione zostały także tory i rozjazdy. Powstały też obiekty służące dobrej obsłudze podróżnych.

Wykonawca prac przebudował także wszystkie perony na dziewięciu przystankach na tej trasie.

Nowe tory na trasie z Mielca

Wiosną tego roku wykonawca wymienił także tory i rozjazdy między Mielcem a Kochanówką Pustkowem.

Prace objęły kilkanaście przejazdów kolejowo-drogowych. Została wymieniona jezdnia, zamontowano nowe oświetlenie i sygnalizację przejazdową.

Kolejarze podkreślają, że efektem prac będzie wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz drogowym.

Inwestycja na trasie Mielec-Dębica oznacza również sprawniejsze przewozy ładunków. Zapewni to wymiana torów, przebudowa kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych i przejazdów kolejowo-drogowych. Prędkość pociągów pasażerskich zwiększy się przez to do 120 kilometrów na godzinę, a towarowych – do 70 kilometrów na godzinę.

Trasa będzie nadal remontowana

To nie koniec zmian w tym rejonie. W ramach tego samego kontraktu kolejarze mają zmodernizować tę linię dalej na północ, do miejscowości Padew. Szacunkowa wartość prac na odcinku Mielec – Padew to 160 milionów złotych.

W ramach projektu modernizacji tego odcinka uwzględniony zostanie wiadukt nad linią kolejową i nad ulicą Sienkiewicza. Jego budowa będzie możliwa dzięki wsparciu ze środków unijnych i pieniądzom pochodzącym z samorządów.

Aleksander Pszoniak, jk