Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 15.11.2021

Kontrakt podpisany. Stacja w Olsztynie zostanie przebudowana

Prawie pół miliarda złotych będzie kosztować przebudowa i modernizacja stacji kolejowej w Olsztynie. PKP Polskie Linie Kolejowe, która nim zarządza podpisała właśnie umowę na wykonanie prac. Wykonawcą będzie firma Torpol, a wartość prac to prawie pół miliarda złotych.

W planach jest modernizacja całego układu torowego stacji. Zmieni się też zabudowa stacji – czyli zadaszenia peronów i tak zwana mała architektura – ławki i system informacji pasażerskiej. Wykonawca wybuduje też nową nastawnię,  nowe przejście podziemne z wydłużeniem na Zatorze. Nowe perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zaplanowano też przebudowę sieci trakcyjnej w obrębie dworca.

Inwestycja jest finansowana z krajowego programu kolejowego. W czasie przetargu istniała groźba przekroczenia budżetu. Jak mówił niedawno wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, ostatecznością byłoby wprowadzenie tak zwanego fazowania inwestycji, co oznaczałoby przesunięcie niektórych prac na nową perspektywę finansową. Początkowy budżet na realizacją prac był szacowany na 154 miliony złotych. Jednak każda z ofert wielokrotnie przekraczała te założenia.

pociąg kolej 1200.jpg
Niesprawne toalety i zepsute drzwi. UTK kontroluje pociągi

Modernizacja kolei na dużą skalę

Dziś, podczas uroczystego podpisania kontraktu wiceszef resortu infrastruktury powiedział, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego prowadzonych jest około 120 inwestycji, które mają zmienić polską kolej. Dodał, że dzięki inwestycji w Olsztynie w znacznym stopniu poprawi się dostępność – powstaną nowoczesne windy, liczne udogodnienia, platformy, poszerzone i podwyższone perony. Powstanie też nowa nawierzchnia antypoślizgowa.

- Wszystkie te rzeczy będą decydować o wizerunku kolei w przyszłości – podsumował Andrzej Bittel.

Drugą ważną inwestycją jest remont budynku dworca kolejowego w Olsztynie. Inwestycję prowadzi jego właściciel, czyli spółka PKP S.A. Wyłanianie wykonawcy nie obyło się jednak bez perturbacji. Pod koniec zeszłego roku został ogłoszony przetarg, do którego zgłosiło się sześciu oferentów. Jednym kryterium była cena. Najniższą przedstawił F.B.I. Tasbud. Natomiast już po przetargu firma wycofała się i nie doszło do podpisania kontraktu.

Na jej miejscu pojawiła się firma Torpol, która zajmie się także przebudową stacji. Wartość , którą przedstawiła, to niespełna 71 milionów złotych. Nowy budynek zastąpi starą budowlę, która powstała w latach 60 XX wieku. Z wizualizacji wynika, że nowy dworzec będzie miał kształt żagla. Kolorystyka zostanie utrzymana w szarościach, a elewacje będą przeszklone.

Kolejne dworce będą odnowione

Ta inwestycja jest realizowana w ramach tak zwanego programu dworcowego. Został on ogłoszony w 2016 roku, a jego celem jest modernizacja około 200 budynków w całej Polsce. Podstawowym kryterium, które kwalifikowało poszczególne inwestycje jest sąsiedztwo ze zmodernizowanymi liniami kolejowymi. Pierwszą oddaną do użytku stacją w ramach tego programu jest dworzec w Pruszkowie pod Warszawą.


PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md