Cała linia kolejowa numer 25 przebiega przez trzy województwa; łódzkie, świętokrzyskie i północną część podkarpackiego. Jej długość przekracza 320 kilometrów. Kilka odcinków, w tym otwarty wczoraj z Tomaszowa do Skarżyska, było w bardzo złym stanie. Zarządca sieci, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadzały tam szereg ograniczeń, jeśli chodzi o dozwoloną prędkość. Na tym odcinku, ale też na innym fragmencie - Dębica - Mielec - Tarnobrzeg - ruch pasażerski zawieszono w 2009 roku. Z trasy tej korzystały jedynie pociągi towarowe.
Plany modernizacji były co najmniej od dekady
Pierwsze przymiarki do rewitalizacji tej linii PKP PLK robiło w 2011 roku, kiedy to ogłoszono studium wykonalności na modernizację. 70 procent jej kosztów miały wyłożyć samorządy. Inwestycja miała też być współfinansowana z funduszy Unii Europejskiej. Jednak przetargi na zaprojektowanie i wykonanie prac rozpisano i rozstrzygnięto w 2018. Rok później kolejarze przystąpili do zasadniczych prac budowlanych.
Czytaj także:
1 września 2021 roku, po 12-letniej przerwie został wznowiony ruch pociągów pasażerskich na linii kolejowej do Mielca na odcinku Mielec – Dębica.
W województwie łódzkim W grudniu 2017 samorząd podpisał umowę na projekt elektryfikacji linii między Tomaszowem Mazowieckim a Opocznem, podniesienia parametrów technicznych odcinka do 100 kilometrów na godzinę, budowy dwóch nowych przystanków - Tomaszów Ludwików i Kamień Opoczyński oraz modernizacji odcinka Bratków - Opoczno i stacji Jeleń, Bratków i Opoczno. Wczoraj otwarto dla ruchu pasażerskiego fragment między dwoma województwami. Prace nad kolejnymi odcinkami w województwie łódzkim mają być prowadzone w kolejnych latach.
Ostatnie pociągi pasażerskie przejechały przez stację Końskie latem 2009 roku. W marcu zeszłego roku prezydent Andrzej Duda podpisał uroczyście na opuszczonym peronie stacji kolejowej w Końskich ustawę Kolej Plus. Dziś na tym samym peronie zebrali się samorządowcy i politycy.
Końskie z połączeniem kolejowym
Wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski podziękował przedstawicielom samorządów łódzkiego i świętokrzyskiego za współpracę przy finansowaniu rewitalizacji linii. Przypomniał też, że mieszkańcy takich miejscowości jak Końskie musieli przez ponad 10 lat dojeżdżać do pracy do innych miejscowości na własną rękę.
- Stąd między innymi 28 milionów złotych na odcinek linii 25 z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej. To jest 20 zmodernizowanych przystanków, peronów, wiat. To wszystko po to, by można było przyjąć połączenia pasażerskie - mówił podczas uroczystości wiceminister Grzegorz Witkowski.
Podróżni skorzystają z wyremontowanych peronów na stacjach i przystankach: Skarżysko Milica, Bliżyn, Stąporków, Końskie i Opoczno.
Jak informuje PKP PLK, przygotowane zostały bezpieczne dojścia w poziomie szyn, dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Perony są oświetlone oraz wyposażone w wiaty i ławki. Zapewnione jest czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy. Dla rowerzystów ustawiono stojaki na rowery.
PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md