Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 03.01.2022

Via Baltica coraz dłuższa. Oddano kolejne 20 kilometrów nowej trasy

Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka międzynarodowej trasy Via Batlica. Drogowcy udostępnili fragment tej trasy pomiędzy miejscowościami Wysokie i Raczki na Warmii i Mazurach.  Długość tego odcinka przekracza 20 kilometrów. Dziś o inwestycji mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

W 2021 roku drogowcy oddali do ruchu ponad 420 kilometrów nowych dróg, w tym autostrad i "ekspresówek".

W tym roku kolejne setki kilometrów autostrady A1, Via Carpatii, Via Baltica

Jeszcze przed Nowym Rokiem przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiadali, że w tym roku będzie równie dobrze, jeśli chodzi o zakończone inwestycje. W sumie w 2022 roku kierowcy mają skorzystać z około 345 kilometrów nowych tras, w tym autostrady A1, czy drogi Via Carpatia.


Posłuchaj
00:23 via.mp3 Jak powiedział podczas uroczystości związanej z zakończeniem inwestycji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, Via Baltica przyczyni się do ożywienia gospodarczego Podlasia oraz Warmii i Mazur./IAR/.

Via Baltica to prawie 1000 kilometrów łączących Polskę z Estonią

Pierwszą tegoroczną "jaskółką" są nowe kilometry drogi Via Baltica. To międzynarodowa, częściowo już zrealizowana trasa, która połączy Polskę, przez Litwę, Łotwę z Estonią. Jej długość wyniesie prawie tysiąc kilometrów.

Oddany właśnie odcinek ma 20,2 kilometra długości. Jego budowa kosztowała ponad 480 milionów złotych. To pierwszy z trzech zakończonych odcinków zlokalizowanych na terenie Warmii i Mazur oraz Podlasia.

Odcinek ten został wybudowany w parametrach drogi ekspresowej. To oznacza, że kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę. W ramach inwestycji powstało 25 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty, przepusty oraz węzeł Kalinowo. W ramach inwestycji wyremontowano także okoliczne drogi lokalne. Wybudowano też urządzenia służące ochronie środowiska.

Via Baltica szczególnie ważna dla regionu Warmii i Mazur oraz Podlasia

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że Via Baltica będzie miała pozytywny wpływ na regiony, przez które przebiega. Przypomniał, że są to tereny, które dotychczas były wykluczone komunikacyjnie. Szef resortu podkreślił, że nowoczesna trasa ekspresowa zastąpi przestarzałą i uciążliwą  drogę krajową numer 61.

 - Tereny, które posiadają potencjał, a nie mogły się rozwijać gospodarczo, będą miały czas uczestnictwa w przyspieszonym rozwoju – mówił minister podczas uroczystości związanej z otwarciem tego odcinka.

Czytaj także:

Od sierpnia zeszłego roku zmotoryzowani mogą korzystać z odcinków trasy Via Baltica na północ od Łomży. Chodzi o odcinki  Kolno – Stawiski i Stawiski – Szczuczyn. Fragmentem tej trasy jest też zachodnia obwodnica Suwałk.

Trwają prace na kolejnych odcinkach nowej trasy

Prace trwają także na innych budowanych odcinkach tej trasy. Jednym z nich jest fragment Szczuczyn - Ełk Południe, którego długość wynosi 23 kilometry.

Na tym odcinku powstaną dwa węzły - Guty na połączeniu z DK61 oraz Ełk Południe na skrzyżowaniu z DK65 oraz MOP Niekrasy po obu stronach drogi.

Przewidywany termin zakończenia wszystkich robót to drugi kwartał 2022 roku.

Budowa trwa także na odcinkach, Szczuczyn – Ełk Południe,  Ełk Południe – Wysokie oraz na odcinku Suwałki – Budzisko. Zakończenie tych inwestycji jest planowane na 2022 lub 2023 rok.

Najwięcej problemów sprawia fragment z Łomży do Kolna. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musiała odstąpić od umowy z wybranym wcześniej wykonawcą. Przyczyną był fakt, że po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na budowę nie zamierzał przejść do fazy budowy, oficjalnie powołując się między innymi  na pandemię COVID-19 i niemożność przyjazdu kilkudziesięciu pracowników z Włoch.

Droga ekspresowa S61 będzie elementem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią.


Aleksander Pszoniak, jk