Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Sławomir Dolecki 24.01.2022

Płock zostanie włączony do sieci CPK. Podpisano już pierwszą umowę

Płock będzie miał szansę na lepsze i szybsze połączenia kolejowe. Co prawda miasto wróciło na kolejową mapę Polski, ale rozkład jazdy pozostawia wiele do życzenia. Ten stan mogą zmienić inwestycje związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Spółka odpowiedzialna za budowę portu lotniczego i systemu komunikacyjnego podpisała właśnie umowę na stworzenie studium związanego z budową trasy szybkiej kolei, która będzie przebiegać przez Płock.

Ten ponad 120-km odcinek to element tzw. CMK-Północ, czyli przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej w stronę Kujaw i Trójmiasta.

Podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego

Umowa dotyczy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, czyli niezbędnej dokumentacji przedprojektowej, dla fragmentu tak zwanej szprychy CPK numer 1. Odcinek CPK - Płock - Włocławek to już kolejna przygotowywana przez CPK trasa kolejowa prowadząca przez województwo mazowieckie, ale jednocześnie pierwsza inwestycja tej spółki na terenie kujawsko-pomorskiego.

Spółka CPK podpisała kontrakt z wybranym w przetargu konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF i Arcadis. Wartość umowy to ponad 38 mln zł netto. Długość planowanej trasy, to ponad 120 km.

Dzięki tej kolejowej inwestycji CPK pociągi będą jeździć na początku z prędkością do 250 kilometrów na godzinę.  Przyjęta dla tego odcinka prędkość projektowa to jednak 350 kilometrów na godzinę. Do takiej wartości będzie można w przyszłości podnieść prędkość maksymalną bez przebudowy torowiska i bez zmiany geometrii łuków.

- Płock to podręcznikowy przykład wykluczenia komunikacyjnego. W linii prostej odległość między Warszawą Centralną a dworcem w Płocku wynosi zaledwie 94 km. Mimo to pociągiem jedzie się tam prawie 3 godziny. Na dodatek tą trasą dziennie jeździ tylko jeden pociąg bez przesiadek, który wyrusza z Płocka o... 4:30. Nic dziwnego, że większość mieszkańców wybiera samochód. Nasza inwestycja sprawi, że z kolei skorzysta znacznie więcej pasażerów - mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jakie będą korzyści dla pasażerów?

Po wybudowaniu tego odcinka skróci się czas podróży koleją z Warszawy do Płocka do 45 minut. Dziś przejazd zajmuje prawie 3 godziny. Z Włocławka do stolicy podróż zajmie jedną godzinę i pięć minut. Teraz, to co najmniej dwie godziny. Przejazd do Portu Solidarność - po wybudowaniu "szprychy" numer 1 - potrwa 30 minut z Płocka i 50 minut z Włocławka.

- Linia kolejowa od węzła CPK przez Płock i Włocławek, dla której rozpoczynamy właśnie prace nad studium wykonalności, została w grudniu ubiegłego roku wpisana do projektu aktualizacji sieci TEN-T, czyli na listę priorytetowych inwestycji UE. To bardzo dobra wiadomość, która otwiera przed spółką CPK możliwość skutecznego wnioskowania o kolejne środki unijne - mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

W ramach STEŚ wykonawca dostarczy między innymi prognozy ruchu, a także analizy - na przykład techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Czas na przygotowanie tak zwanego wariantu inwestorskiego, dla którego następnie uzyskiwana będzie decyzja środowiskowa, to 12 miesięcy.

Umowa będzie obowiązywać dłużej, bo w jej zakres wejdą także badania geologiczne wraz z dokumentacją i mapy do celów projektowych. Następnym etapem po wykonaniu studium będzie opracowanie projektów: koncepcyjnego i budowlanego.

Roboty budowlane mają ruszyć w 2024 roku

Docelowo CMK-Północ, czyli szprycha CPK numer 1 zostanie wydłużona nowym przebiegiem do Trójmiasta. Dla Płocka czas dojazdu do Gdyni wyniesie wtedy godzinę i czterdzieści minut. W tej chwili, to co najmniej pięć godzin. Dla Włocławka czas podroży wyniesie godzinę i 20 minut. Dzięki tej inwestycji znacząco skróci się też czas przejazdu pociągiem do Torunia i Bydgoszczy.

W ciągu najbliższych miesięcy spółka CPK planuje w gminach między węzłem CPK, Płockiem i Włocławkiem, do 150 spotkań konsultacyjnych z samorządowcami, mieszkańcami i partnerami branżowymi. Według harmonogramów, pierwsze roboty budowlane na tym odcinku mają ruszyć w 2024 roku. Cały odcinek dużych prędkości powinien zostać uruchomiony przed końcem 2029 roku.

Program Kolejowy CPK przewiduje budowę na terenie woj. mazowieckiego 344 km nowych linii kolejowych i modernizacje 654 km linii istniejących. W kujawsko-pomorskim będzie to odpowiednio: 168 km linii nowych i 233 km do przebudowy.

Cały system kolei CPK, który będzie miał 1800 km ma zostać zrealizowany do 2034 roku.

PR24.pl, Aleksander Pszoniak, DoS