Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 25.10.2012

UOKiK: kolej łamała prawa swoich klientów

Część przewoźników kolejowych stosowała nieuczciwe praktyki - wynika z badania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK: kolej łamała prawa swoich klientówSXC

Polegały one między innymi na ograniczeniu odpowiedzialności w przypadku odwołania pociągów, nieinformowaniu w wezwaniach do zapłaty o możliwości złożenia reklamacji lub przedłużenia terminu na jej rozpatrzenie.
Podczas kontroli, którą Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził w pierwszym kwartale tego roku sprawdzano regulaminy, umowy, informacje na stronach internetowych i oferty specjalne na Euro 2012.
Urząd wszczął postępowanie przeciwko Kolejom Mazowieckim, Dolnośląskim i Wielkopolskim, Przewozom Regionalnym, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, Warszawskiej Kolei Dojazdowej i PKP Intercity.
We wzorcach stosowanych przez wszystkich skontrolowanych przewoźników znalazły się postanowienia, które wyłączały ich odpowiedzialność w razie wystąpienia tzw. ograniczenia w ruchu pociągów lub innych bliżej niesprecyzowanych okoliczności. W związku z tym konsument, który poniósł szkodę i z winy kolei nie dotarł na czas, ponieważ odwołano pociąg, nie mógł starać się o rekompensatę.
UOKiK przypomina, że każdy przewoźnik odpowiada za szkodę spowodowaną jego zaniedbaniem - wyjątkiem jest siła wyższa, zdarzenia spowodowane wyłącznie przez osoby trzecie lub podróżnego.
Urząd podkreśla, że przewoźnicy zaprzestali stosowania kwestionowanego postanowienia lub zobowiązali się do jego zmiany.