Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Katarzyna Karaś 02.05.2013

Czy polscy przedsiębiorcy są patriotami gospodarczymi?

Zdaniem prof. Andrzeja Koźmińskiego, miarą patriotyzmu gospodarczego polskich przedsiębiorców jest inwestowanie w polski kapitał ludzki. - Pod tym względem nasza klasa przedsiębiorcza jest sporo z tyłu za Stanami Zjednoczonymi czy Niemcami - podkreśla.
Polskie firmy podbijają nowe rynki. Efektywnie i szybkoPolskie firmy podbijają nowe rynki. Efektywnie i szybkojzlomek/sxc.hu/cc
Posłuchaj
  • Prof. Andrzej Blikle, prof. Andrzej Koźmiński i Jan Krzysztof Bielecki o patriotyzmie gospodarczym (Debata/Jedynka)
Czytaj także

O patriotyzmie gospodarczym rozmawiał w radiowej Jedynce Krzysztof Rzyman z gośćmi: Janem Krzysztofem Bieleckim, prof. Andrzejem Blikle i prof. Andrzejem Koźmińskim.

Jak tłumaczy prof. Andrzej Blikle, przedsiębiorca i mistrz cukiernictwa, patriotyzm gospodarczy to pewna postawa, która polega na podejmowaniu działań, które zmierzają do budowania dobrobytu własnego narodu. Jak dodaje prof. Andrzej Koźmiński, ekonomista i prezydent Akademii Leona Koźmińskiego, bogactwo kraju tworzą przedsiębiorcy.
W opinii prof. Blikle przedsiębiorca powinien dawać szanse własnym obywatelom, na przykład w procesie rekrutacji wybierając Polaka a nie cudzoziemca, ale tylko wówczas, gdy obaj mają podobne kwalifikacje. Jak zaznacza, nie można zatrudniać nikogo tylko z powodu jego pochodzenia. - Jestem też przeciwny zamykaniu się gospodarek, akcji typu "kupuj polskie". Ważne są przepływy, trzeba rozumieć interes w szeroki sposób - zaznacza.
Były premier, przewodnicy Rady Gospodarczej przy Prezesie Rady Ministrów, Jan Krzysztof Bielecki również podkreśla, że nie można być zamkniętym, zaskorupiałym. Jego zdaniem polscy przedsiębiorcy muszą być otwarci, powinni czerpać z rozwiązań zagranicznych, przenosić je na polski grunt. Według Bieleckiego problemem jest brak zaufania. Polscy przedsiębiorcy nie współpracują między sobą, mają poczucie, że lepiej porozumieją się z obcym.
Prof. Koźmiński uważa także, że polskie firmy zbyt często ograniczają się jedynie do rynku krajowego, a powinny odważnie penetrować rynki zagraniczne, działać na rynku światowym. On również podkreśla, że problemem jest brak zaufania. Polscy przedsiębiorcy nie potrafią ze sobą współpracować, choć razem mogliby prezentować za granicą bardziej konkurencyjne oferty.

Wysłuchaj całej debaty!
Rozmawiał Krzysztof Rzyman.