Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Agnieszka Szałowska 04.11.2013

Masz problem ze spłatą kredytu? Nie chowaj głowy w piasek!

- Banki to instytucje, które żyją z udzielania kredytów, więc klient otwarty na propozycje restrukturyzacji jego kredytu to klient, z którym chcemy rozmawiać - powiedział dr Przemysław Barbrich. Także rzecznicy konsumentów podkreślają, że unikanie konfrontacji z problemem, to najgorsze rozwiązanie.

Życiowe okoliczności mogą sprawić, że nawet najbardziej sumienny kredytobiorca może mieć chwilowe bądź długotrwałe problemy ze spłatą długu. - Najgorsza sytuacja jaką mogą wyobrazić sobie bankowcy to klient, który przychodzi do banku za późno - podkreślił dr Przemysław Barbrich, dyrektor Zespołu Public Relations Związku Banków Polskich. Na antenie radiowej Jedynki podkreślił, że w takich sytuacjach konieczny jest jak najszybszy kontakt z bankiem i rozmowa o zaistniałej sytuacji. Możliwości jej naprawy jest wiele.

W przypadku dużych kredytów, na przykład hipotecznych, których raty są wysokie, możliwe jest skorzystanie z tzw. "wakacji kredytowych". Pozwalają one na spłacanie przez ustalony czas jedynie odsetek od zadłużenia. Inna możliwość to przedłużenie okresu kredytowania, dzięki czemu spadnie wysokość rat.

"Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać" - słuchaj wszystkich audycji Janusza Weissa >>>

Także miejscy rzecznicy konsumentów, jak przyznaje pracująca w Sopocie Ewa Ziarkowska, uczą, że w przypadku problemów ze spłatą kredytu "nie należy chować głowy w piasek, tylko wystąpić do kredytodawcy, przedstawić swoją sytuację i próbować renegocjować". - Można także skorzystać z opcji kredytu konsolidacyjnego. A w sprawach szczególnie trudnych można zwracać się do Komisji Nadzoru Finansowego - dodała w rozmowie z Januszem Weissem. Zachęcała także wszystkich słuchaczy do korzystania z pomocy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, na którego stronie internetowej dostępne są adresy instytucji pomocowych właściwych dla miejsca zamieszkania danej osoby.

Audycja Janusza Weissa towarzyszy słuchaczom Jedynki przez cały tydzień od poniedziałku do piątku. Jeśli chcą Państwo, by redaktor radiowej Jedynki zajął się konkretnym problemem, zapraszamy do zgłaszania tematów pod numerem telefonu (22) 645 21 55 lub adresem: weiss@polskieradio.pl.

(asz)