Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Anna Borys 20.02.2014

Aldi, Biedronka, Lidl i Netto idą łeb w łeb. A co z Czerwoną Torebką?

Nowy gracz na rynku dyskontów zelektryzował rynek. Dlatego serwis dlahandlu.pl zdecydował się włączyć nową sieć do niezapowiedzianego monitoringu cen, przeprowadzanego w dyskontach.
Aldi, Biedronka, Lidl i Netto idą łeb w łeb. A co z Czerwoną Torebką?Glow Images/East News

Okazało się, że działający od dwóch miesięcy w Trójmieście Dyskont Czerwona Torebka nie oferuje jednak asortymentu produktów świeżych: warzyw, owoców, mięs, pieczywa. Stąd w miejsce brakujących towarów zgodnie z metodologią badania zaimplementowane zostały średnie ceny rynkowe. Zasiedziali na rynku konkurenci Alid, Biedronka, Lidl i Netto w tym miesiącu oferują ceny na identycznym poziomie ok. 270 zł - o kilka złotych wyższe niż w czasie monitoringu styczniowego, przeprowadzonego przez serwis dlahandlu.pl.

A oto całościowe zestawienie cen w dyskontach z dniu 14 lutego 2014 roku:

Netto podrożały pomidory i pomarańcze

Za 50 produktów w sieci Netto płaciliśmy 268,36 zł w Poznaniu do 269,33 zł w Bydgoszczy w zależności od lokalnej ceny pieczywa. Miesiąc temu w Netto można było kupić 50 produktów w cenie ok. 262 zł. Różnica pochodzi głównie z zakończenia obowiązywania promocji na parówki Berlinki i herbatę Lipton, a także wyższej ceny pomidorów i pomarańczy.

W Lidlu więcej za ser gouda

Lidl w lutym przedstawił ofertę cenową na poziomie od 269,69 zł w Bydgoszczy do 270,99 zł w Warszawie w zależności od lokalnych promocji na kurczaka i pomarańcze. Miesiąc temu ceny wahały się od 264,20 zł do 265,90 zł w zależności od lokalnej promocji m.in. dżemu. Oznacza to, że obecnie ceny są o ok. 5 zł wyższe, ze względu na droższe pomidory, cytryny, jabłka i ser gouda.

W Biedronce droższe są banany

W Biedronce w ostatnim tygodniu można było kupić 50 produktów za 270,01 zł czyli o 4 zł drożej niż w styczniu. Podwyżka objęła głównie pomidory, pomarańcze, jabłka i banany. W lutym nie obowiązywała także promocja na parówki Berlinki.

Więcej za jabłka i paprykę

Z kolei w sieci Aldi 50 produktów kosztuje od 270,95 zł do 271,97 zł w Bydgoszczy. W tej sieci podwyżka sięgnęła 3 zł w porównaniu ze styczniem. Droższe były m.in. jabłka i papryka. Na przestrzeni ostatnich miesięcy Aldi uzupełnił swój asortyment m.in. o czekoladę Wedel, płatki Nestle, ketchup Pudliszki, pastę Colgate i proszek Vizir, a także olej Kujawski i parówki Berlinki. Pozwala to na lepsze porównywanie cen w dyskontach, które mają na półkach mają coraz bardziej tożsamy asortyment.

W Czerwonej Torebce drożej niż u konkurencji

Z kolei Dyskont Czerwona Torebka w Trójmieście zaproponowała zakupy 50 produktów w cenie 282,93 zł, czyli o ok. 12 zł drożej niż konkurenci. Porównanie jest niedoskonałe, ze względu na duże braki w asortymencie sieci - w czasie badania niedostępne były niemal wszystkie produkty świeże: warzywa, owoce, mięsa, pieczywo ale także jogurt czy musztarda. Trudno stwierdzić czy taka jest koncepcja sklepu czy też były to braki związane z niedawnym rozruchem sieci.

A oto wyszczególnienie niektórych cen w Dyskoncie Czerwona Torebka: herbata Lipton 100 sztuk z przeliczenia 18,17 zł (konkurenci 14,99 zł - 15,05 zł); parówki Berlinki 5,49 zł (konkurenci 3,96 zł do 4,59 zł); olej Kujawski 4,69 zł (konkurenci 6 zł - 6,35 zł); płatki Nestle 2,99 zł (konkurenci 3,45 zł - 3,69 zł)

Badanie Koszyk cen dlahandlu.pl prowadzone jest nieustannie od 4 lat. W 2013 roku Komisja Europejska uznała, że jest to "przykład dobrych praktyk na rynku porównywarek cenowych".

Badanie przeprowadzono 14 lutego 2014 roku w 8 wskazanych miastach w Polsce.

/