Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Filip Kołodziej 22.07.2015

Ministerstwo Finansów apeluje, by brać paragony i sprawdzać, czy to paragony fiskalne

Resort finansów apeluje do konsumentów, by odbierali paragony, ale jednocześnie sprawdzali, czy wydawane przez sprzedawców dokumenty to paragony fiskalne. W lokalach gastronomicznych można bowiem dostać też paragon, który nie jest potwierdzeniem sprzedaży.

Ministerstwo przypomniało w środowym komunikacie, że fiskus prowadzi letnią edycję paragonowej akcji edukacyjnej "Weź Paragon", która tym razem odbywa się pod hasłem "Nie daj się oszukać, sprawdź paragon".

Nie pomagaj szarej strefie!

- Tegoroczna kampania, oprócz zachęcania konsumentów do odbierania paragonów od sprzedawców towarów i usług, ma również na celu zwrócenie uwagi na to, że nie każdy wydawany paragon jest fiskalnym potwierdzeniem zrealizowanej operacji. Problem paragonów niefiskalnych dotyka w szczególności branży gastronomicznej, a oszuści unikający płacenia podatków przyczyniają się do rozwoju szarej strefy - napisano w komunikacie MF.

Fiskalny, a nie fiskalny – czym się różnią?

Paragon fiskalny to dokument drukowany przez kasę rejestrującą w momencie sprzedaży, potwierdza dokonanie tej transakcji. Każdy paragon fiskalny zawiera charakterystyczne elementy: centralnie umieszczony napis paragon fiskalny; NIP wystawcy, jego nazwę i adres; nazwę towaru lub świadczonej usługi; cenę; logo i numer kasy.

Natomiast paragon niefiskalny nie jest drukowany przez kasę fiskalną i nie powinien być przekazany kupującemu jako dowód zakupu, jeżeli sprzedawca musi ewidencjonować obroty na kasach rejestrujących. Taki paragon często spotykany jest w gastronomii, gdzie nazywany jest też rachunkiem lub paragonem kelnerskim.

Przez nieuczciwość tracą inni przedsiębiorcy

- W przypadku niewydania paragonu, jak również wydania paragonu niefiskalnego przez podatnika, na którym ciąży obowiązek jego wystawienia, wartość podatku VAT z reguły i tak jest pobierana od konsumenta. To konsument ostatecznie płaci podatek w cenie towaru lub usługi, jednak nie trafia on do budżetu, lecz do +kieszeni+ sprzedawcy. Co jest istotne nie tylko z punktu widzenia społecznego, ale również w aspekcie uczciwej konkurencji - przedsiębiorców, którzy rzetelnie płacą podatki - wyjaśniło MF.

Ministerstwo wskazało, że akcja skierowana jest przede wszystkim do konsumentów, bowiem to oni proszą - lub nie, o paragony. MF zaznaczyło jednak, że unikanie opodatkowania ma negatywny wpływ nie tylko na stan finansów publicznych, ale także na konkurencję w poszczególnych branżach. Dlatego resort próbuje zachęcić także przedsiębiorców, by aktywnie włączyli się w działania wspierające gospodarkę narodową i równą konkurencję na rynku.

Loteria Paragonowa

Resort dodał, że jesienią ruszy Loteria Paragonowa, która zakłada losowanie atrakcyjnych nagród wśród prawidłowo wystawionych przez sprzedawców, a następnie zarejestrowanych przez kupujących, paragonów fiskalnych. W losowaniach będą brały udział tylko zweryfikowane paragony. Paragony niefiskalne nie będą mogły być rejestrowane na stronie loterii i nie wezmą w niej udziału.

W komunikacie podkreślono, że prowadzona cyklicznie od kilku lat akcja "Weź Paragon" odwołuje się do takich wartości jak uczciwość i współodpowiedzialność za państwo. Jej cel jest prosty - uświadomienie Polakom, jak ważna jest ich rola w kształtowaniu uczciwego obrotu gospodarczego.

PAP, fko