Dyrektor w dziale konsultingu Magdalena Jończak informuje, że na organizację świąt chcemy wydać w tym roku średnio 1282 złote. 44 procent budżetu wydamy na prezenty i prawie tyle samo na jedzenie. 12 procent budżetu przeznaczymy na spotkania z bliskimi.
43 proc. polskich respondentów w większym stopniu niż podczas ubiegłorocznych świąt zamierza lepiej zarządzać świątecznymi wydatkami, planując wcześniej budżet. Niemal tyle samo Polaków (42 proc.) zamierza w większym stopniu wykorzystać gromadzone przez cały rok oszczędności. Z kolei 34 proc. Polaków, czyli niemal dwa razy więcej niż w pozostałych badanych krajach, w mniejszym stopniu ma zamiar robić zakupy pod wpływem impulsu.
Polacy pod choinkę chcieliby dostać książki i... gotówkę
Charakter kupowanych prezentów również ma znaczenie – 27 proc. polskich konsumentów planuje w tym roku kupić więcej praktycznych upominków niż w roku ubiegłym. W 2015 roku cena stała się istotnym czynnikiem branym pod uwagę przez Polaków przy planowaniu świątecznych zakupów: 23 proc. konsumentów planuje częściej niż w zeszłym roku wybierać tańsze prezenty i robić zakupy w tańszych sklepach, a 35 proc. szukać podarków dla najbliższych na wyprzedażach. W większym stopniu 38 proc. z nas chce podczas zakupów wykorzystać punkty lojalnościowe, a 36 proc. vouchery i karty prezentowe.
Starszy menedżer Grzegorz Sencio wyjaśnia, że 46 procent Polaków chciałoby dostać książki, ale inne prezenty również są popularne. 38 procent oczekuje gotówki, a 32 procent - perfum lub kosmetyków.
Prezenty kupujemy najczęściej w galeriach handlowych
Prezenty Polacy najczęściej kupują w galeriach handlowych, a artykuły spożywcze - jako jedyni wśród badanych respondentów europejskich - w dyskontach. Rośnie znaczenie internetu - z roku na rok coraz więcej osób deklaruje, że świąteczne zakupy zrobi właśnie tam. Ponad 90 proc. korzysta w tym celu z wyszukiwarek i przeglądarek cen. 55 proc. badanych przyznaje też, że czasami traktuje tradycyjne sklepy jako miejsce, w którym sprawdza produkt, by potem kupić go w sieci.
Aż 43 proc. Polaków po prezenty wybierze się pomiędzy 1 a 15 grudnia.
Przeciętna europejska rodzina wyda na święta ponad 500 euro
Przeciętna europejska rodzina wyda na święta ponad 500 euro, czyli ponad 2 tysiące złotych. Najwięcej, ponad 880 euro, wydadzą Brytyjczycy. Najmniej, nieco mniej niż 220 euro, wydadzą Rosjanie.
Firma doradcza Deloitte przebadała online 14 tysięcy konsumentów z 14 krajów w wieku od 18 do 65 lat.
IAR/PAP, awi