Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 22.11.2018

Black Friday: w piątek cały świat rusza do sklepów. Jak nie dać się nabrać na "super okazje"?

Już jutro na całym świecie rusza wyprzedażowe szaleństwo, czyli Black Friday, a zaraz po nim Cyber Monday. Jak nie zwariować i nie dać się nabrać na „super okazje”?
Posłuchaj
  • Black Friday: Jak nie zwariować i nie dać się nabrać na "super okazje", radzą eksperci w radiowej Jedynce./Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Z każdym rokiem te wydarzenia zyskują coraz większą popularność nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale i w naszej części Europy.

−Tylko w ubiegłym roku, w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i Ukrainie sprzedaż w tym okresie wzrosła aż o 59 proc. - mówi Jarosław Sadowski, analityk Expandera.

Jak tłumaczy, trudno się dziwić tym wzrostom, bo rzeczywiście tego dnia, zarówno w sklepach tradycyjnych jak i internetowych pojawia się mnóstwo promocji i przecen, które cenią również Polacy.

Ale uwaga na promocje! Czasem to tylko chwyt marketingowy, nie okazja

Warto jednak być ostrożnym, bo czasami promocja bywa zwykłym chwytem marketingowym.

− Dlatego kupując towar na wyprzedaży należy zwracać uwagę na cenę i zastanowić się, czy oferta rzeczywiście jest atrakcyjna - podkreśla Malwina Buszko z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.   

Uwaga na sztuczne obniżki cen

Jak podkreśla, może się okazać, że sprzedawca sztucznie obniżył cenę, wcześniej znacznie ją podwyższając. Zdarza się też, że rzeczy sprzedawane w zestawie można zdecydowanie taniej kupić osobno.

Pytajmy od razu o możliwość zwrotu towaru

Ponadto zauważa, że kiedy okaże się, że kupiliśmy coś drożej, to mogą być kłopoty ze zwrotem.

− Trudniej jest zwracać towar w sklepach stacjonarnych, dlatego warto spytać o taką możliwość przed zakupem, zorientować jakie zasady obowiązują w tej sprawie w danym sklepie, gdyż często sklep może wtedy np. żądać oryginalnego opakowania - mówi ekspertka.

Łatwiej o zwrot w sklepach internetowych

Inaczej sprawa wygląda jeśli kupujemy przez internet. W tym przypadku mamy prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni od jego zakupu.

Ale uwaga: warto wiedzieć gdzie sklep internetowy ma siedzibę, jakie są procedury reklamacji

− Ale i tu warto sprawdzić kilka rzeczy - ostrzega Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

− Warto na pewno zorientować się jakie są procedury gdy pojawią się problemy z towarem – gdzie należy złożyć reklamację, na jaki adres mailowy czy pocztowy, mówi ekspertka.

I dodaje, że nawet jeśli strona jest prowadzona w języku polskim, czy adres domeny kończy się na „.pl”, nie oznacza to jeszcze, że mamy do czynienia z polskim przedsiębiorcą.

−Warto na to zwrócić uwagę, bo od tego gdzie przedsiębiorca ma swoją siedzibę zależy sposób i jakość honorowania naszych praw konsumenta - dodaje ekspertka.

I wylicza, że jeśli siedziba firmy znajduje się na terenie Unii Europejskiej, wówczas nasze uprawnienia wynikające z prawa UE, będą zachowane i mogą być egzekwowane.

− Problem może pojawić się wtedy, kiedy przedsiębiorca ma swoją siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej, np. w Chinach - mówi gość radiowej Jedynki.

Zanim kupisz, skorzystaj z opinii innych internautów

Dodaje też, że aby ustrzec się nieuczciwych sprzedawców, warto prześledzić fora internetowe z opiniami na jego temat.

Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest w USA następnego dnia po Święcie Dziękczynienia - w tym roku przypada 23 listopada.

Elżbieta Szczerbak, jk