Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 11.09.2019

Ważny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczący zwrotu części prowizji i opłat przy wcześniejszej spłacie pożyczki

Trybunał Sprawiedliwości UE wydał ważny wyrok dla posiadaczy kredytów konsumenckich. - Gdy wcześniej spłacimy pożyczkę, bank musi nam oddać, w stosunku proporcjonalnym, wszystkie koszty dotyczące prowizji, opłat czy ubezpieczenia pożyczki.
Posłuchaj
  • Prezes UOKiK Marek Niechciał o wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Czytaj także

 Zgodnie z dzisiejszym wyrokiem, kredytodawcy muszą rozliczyć się m.in. z: prowizji, opłaty przygotowawczej oraz ubezpieczenia. Prezes UOKiK wraz z Rzecznikiem Finansowym już w 2015 r. byli tego zdania.

Przy wcześniejszej spłacie pożyczki, kredytodawca powinien zwrócić, proporcjonalnie, wszystkie opłaty – prowizje, ubezpieczenia

Jak czytamy w komunikacie UOKiK, każda osoba, która ma kredyt konsumencki, może go wcześniej spłacić. W takiej sytuacji kredytodawca powinien obniżyć wszystkie koszty takiego kredytu np. opłaty, prowizje, koszty ubezpieczenia i je oddać konsumentowi.

Zwrot ten powinien być proporcjonalny, tzn. powinien obejmować okres od dnia faktycznej spłaty kredytu do dnia ostatecznej spłaty określonej w umowie. Nie może też zależeć od tego, kiedy kredytodawca faktycznie poniósł te koszty.

UOKiK: nie wszystkie instytucje finansowe w Polsce stosują te reguły

– Z doświadczenia UOKiK wynika, że są instytucje finansowe, które nie rozliczają się z konsumentem. Owszem umarzają odsetki za czas, w którym ktoś już nie będzie korzystać z kredytu, ale zatrzymują część opłat np. administracyjnych, prowizji czy składek na ubezpieczenie. To naruszenie prawa. Cieszę się, że Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził dotychczasowe stanowisko urzędu – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK prowadzi postępowania ws. nie rozliczania się z klientami przy wcześniejszej spłacie kredytu

UOKiK sprawdza w jaki sposób instytucje finansowe rozliczają się z konsumentami, którzy wcześniej spłacili kredyt konsumencki. Prezes urzędu postawił zarzuty 21 firmom z sektora pozabankowego, które nie rozliczają się z klientami. Ponadto toczy się 8 postępowań wyjaśniających, które są na wczesnym etapie, a kolejne sprawy będą wszczynane na bieżąco.

Prezes UOKiK apeluje do instytucji finansowych: respektujcie wyrok Trybunału

– Apeluję do kredytodawców, żeby respektowali wyrok TSUE. Dla instytucji finansowych, banków stanowi on jasną informację, jak interpretować ten przepis. Jest to też dobry powód do tego, aby unormowały sytuację na rynku i zawierały ugody z klientami. W ten sposób można uniknąć interwencji UOKiK, a przypomnę, że maksymalna kara za naruszenie ustawy o kredycie konsumenckim może wynieść do 10 proc. obrotu – dodaje Niechciał.

Urząd wraz z Rzecznikiem Finansowym już w 2015 r. przedstawił wspólne stanowisko dotyczące wcześniejszej spłaty kredytu. Można je pobrać ze strony UOKiK.

Konsument, który spłacił kredyt, a kredytodawca się z nim nie rozliczył z pobranych opłat, powinien złożyć reklamację, powołując się na orzeczenie TSUE. Po odrzuceniu reklamacji pomocą służy Rzecznik Finansowy. Konsument może również dochodzić swoich praw w sądzie.

Wyrok Trybunału na wniosek polskiego sądu

Dzisiejszy wyrok TSUE rozstrzygnął wątpliwości przedstawione we wniosku prejudycjalnym Sądu Rejonowego Lublin-Wschód. Orzeczenie wskazuje sądom krajowym jak interpretować przepisy dotyczące konieczności zwrotu przez kredytodawcę części całkowitego kosztu kredytu w przypadku wcześniejszej spłaty i jak orzekać w przypadku roszczeń konsumentów.

UOKiK, PAP, jk