Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Michał Dydliński 10.04.2020

Koronawirus a praktyki banków. Rzecznik Finansowy uruchamia specjalną infolinię

Rzecznik Finansowy chce nas chronić przed nieuczciwymi praktykami instytucji finansowych, pojawiającymi się w związku z pandemią koronawirusa. Rzecznik uruchomił specjalną infolinię oraz adres e-mail do przyjmowania i analizowania skarg klientów.
Posłuchaj
  • Koronawirus a praktyki banków. Rzecznik Finansowy uruchamia specjalną infolinię (Tomasz Matusiak/Program Pierwszy Polskiego Radia)
Czytaj także

Infolinia jest czynna w godzinach 9.00-16.00. Kontaktować się mozna pod numerami:

- sprawy ubezpieczeniowo-emerytalne 22 333 73 37

- sprawy bankowo-kapitałowe 22 333 73 38 

Skargi można też kierować na adres e-mail: poradyCOVID@rf.gov.pl.

Monitoring i źródło informacji

Marcin Jaworski z biura Rzecznika Finansowego mówi, że ta inicjatywa ma dwa główne cele. Po pierwsze, biuro chce w ten sposób zbierać informacje o zastrzeżeniach klientów do działalności instytucji finansowych w dobie koronawirusa. Po drugie - biuro będzie też udzielać informacji na temat wprowadzonych przez te instytucje rozwiązań. Najczęściej pojawiające się pytania i zagadnienia będą publikowane na stronie internetowej Rzecznika Finansowego i na jego profilu na Facebooku.

Rzecznik Finansowy zwrócił się też do banków o przekazanie dokumentów na temat tak zwanych wakacji kredytowych. Marcin Jaworski mówi, że pierwsze pisma już wpłynęły, a pierwsze wnioski biuro opublikuje po świętach.

Praktyki banków pod lupą

Inicjatywę chwali Agnieszka Wachnicka, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego.

- Doceniamy szybką reakcję. Potrzebny jest dziś organ, który będzie monitorował sytuację i wychwytywał nieprawidłowe działania. Ta inicjatywa jest niezmiernie potrzebna, zwłaszcza teraz, gdy klienci potrzebują większego niż zazwyczaj wsparcia przy podejmowaniu decyzji finansowych - wskazuje.

Osobne skargi ws. wakacji kredytowych wpływają do Rzecznika MŚP. Adam Abramowicz podkreśla jednak, że znacznie więcej jest banków, które szybko i sprawnie rozpatrują wnioski klientów.

Same zaś banki odpierają zarzuty o działanie na niekorzyść klientów, powołując się na dane. A te mówią o tym, że na ponad 0,5 miliona wniosków o wakacje kredytowe złożono ok. 2600 skarg - czyli niecałe 0,5 procent.

PolskieRadio24.pl, Program Pierwszy Polskiego Radia, md