Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Jarosław Krawędkowski 19.11.2021

Black Friday: UOKiK radzi, jak nie dać się nabrać na rzekome promocje

Trzeba pamiętać, że Black Friday może być dla niektórych sprytnych handlowców okazją, do pozbycia się magazynowych zaległości oraz towarów wadliwych czy słabej jakości. Stąd urząd, przedstawiając listę pułapek czyhających na klientów, przypomina, że nawet przecenione towary - jeśli okażą się wadliwe - podlegają reklamacji.

UOKiK podkreślił, że co roku do Urzędu trafiają skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji.

Duża obniżka? Sprawdź, czy dzień wcześniej nie podniesiono ceny

Wyjaśniono, że w zgłoszeniach najczęściej pojawia się problem żonglowania cenami. Chodzi o praktykę, w której przedsiębiorcy podnoszą je tuż przed wyprzedażą po to, żeby po ich obniżce rabat wydawał się niezwykle atrakcyjny. Urząd zwrócił uwagę, że tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

Chcąc się ustrzec przed fikcyjną promocją UOKiK radzi konsumentom, aby wcześniej zrobili rozeznanie cenowe artykułów, które chcą kupić podczas Black Friday. Wtedy można ocenić, czy zaproponowana cena promocyjna jest okazją, czy jej cena jest niższa niż przed promocją.

- W tym okresie wyprzedaży i promocji przypominamy osobom polującym na okazje o tym, jakie mają prawa. Podpowiadamy też, na co szczególnie warto zwrócić uwagę podczas zakupów. Konsumentom zalecamy ostrożność, przedsiębiorców zaś zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów - wskazał prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Każdy towar - nawet ten przeceniony - można reklamować…

UOKiK zwraca uwagę tak sprzedawcom, jak i kupującym, że przecenione towary - tak jak wszystkie inne - podlegają reklamacji, jeśli okażą się wadliwe.

"Składamy ją w ramach rękojmi u sprzedawcy - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas" - wyjaśniono.

Czytaj więcej:

Zbliża się Black Friday. Co na święto zakupów planują sprzedawcy?

…ale uwaga - jeśli wiemy, że towar miał wady, i stąd obniżka ceny, to nici z reklamacji

Urząd przypomina jednak, że jeśli powodem obniżenia ceny produktu jest jego wada, a kupujący wie o tym, to później nie będzie mógł go zareklamować.

Uwaga też na zakupy w stacjonarnych sklepach

UOKiK dodał, że jeśli kupujemy w sklepie stacjonarnym, należy pamiętać, że zwrot pełnowartościowego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

"Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup i nie działać pod wpływem chwilowego impulsu wywołanego obniżką ceny. Przed transakcją zapytajmy sprzedawcę, jaka jest polityka sklepu w tym zakresie - czy zwroty są możliwe, a jeśli tak, to w jakim terminie i na jakich zasadach" - radzi Urząd.

Jeśli kupimy towary w internecie, mamy prawo do jego zwrotu bez podawania powodów

Odnośnie zakupów przez internet, trzeba pamiętać, że mamy ustawowe prawo do namysłu - w ciągu 14 dni od otrzymania produktu możemy odstąpić od umowy bez podawania powodów.

Po odesłaniu zakupów otrzymamy zwrot pieniędzy, niezależnie od tego, czy zrobiliśmy je po promocyjnej cenie czy po regularnej.

Zakupy w Black Friday: wygrywa internet czy sklepy stacjonarne? Co z przecenami?

Warto też sprawdzać wiarygodność sprzedawców w internecie

Urząd radzi też, na co zwrócić uwagę, kupując za pośrednictwem sieci.

Przede wszystkim powinniśmy sprawdzić wiarygodność sprzedawcy - dane rejestracyjne, adres, dane do kontaktu. Sprzedawca ma obowiązek je udostępnić.

"Wątpliwości wśród kupujących powinny wzbudzić literówki, błędy gramatyczne czy nieestetyczny wygląd strony. Namawiamy do sprawdzania, czy sklep posiada certyfikat SSL. Zwracamy uwagę na symbol zamkniętej kłódki znajdującej się przed adresem strony internetowej, a także na prefiks https://" - dodano.

W weryfikacji pomoże nam Europejskie Centrum Konsumenckie

UOKiK przyznaje, że zweryfikowanie sklepu w warunkach domowych może dla wielu konsumentów nie być łatwe, ale wówczas z pomocą przychodzi symulator Europejskiego Centrum Konsumenckiego - https://brandedshoesoutlet.eu/.

"To narzędzie, które przypomina sklep internetowy i przystępnie pokazuje, na jakie rzeczy trzeba zwrócić uwagę na każdym etapie zakupów. Przy okazji można sprawdzić swoją wiedzę o prawach konsumenckich i przekonać się, jakie popełniamy błędy podczas e-zakupów. Dzięki temu w przyszłości – w realnym świecie - będziemy mogli ich uniknąć" - podkreślono.

Z poradami dla kupujących można się też zapoznać na stronie konsument.edu.pl.


PAP, jk