PolskieRadio 24
Mateusz Rekłajtis
20.06.2015
Świat zaklęty w dźwiękach
W kinach studyjnych można obejrzeć dokument Zuzanny Solakiewicz „15 stron świata”. To filmowa opowieść o eksperymentach muzycznych Eugeniusza Rudnika. Więcej o filmie, materialności dźwięku oraz pracy w Polskim Radiu w rozmowie z artystą.
Posłuchaj
-
20.06.15 Eugeniusz Rudnik: „ Zajęcie, którym trudziłem się przez 50 lat było niesamowicie czasochłonne (…)”.
Eugeniusz Rudnik był członkiem Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Artysta odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach zapisanych na taśmach na długo przed nastaniem epoki DJ-ów.
- Przed powstaniem dokumentu wielokrotnie namawiałem kolegów: ekspertów i reportażystów, aby porozmawiali ze mną o mojej pracy w radiu. W tym miejscu pracowałem ponad pół wieku. Ręcznie komponowałem i realizowałem muzykę elektroniczną. Musze przyznać, że była to bardzo żmudna i czasochłonna praca – podkreślił Eugeniusz Rudnik.
Twórczość kompozytora Eugeniusza Rudnika można poznać wybierając się do kina. Ciekawostką związaną z filmem „15 stron świata” jest to, że najpierw powstała jego ścieżka dźwiękowa. Według niej, powstały obrazy w filmie. Ponadto dokument został nakręcony na taśmie 16 milimetrów, co jest hołdem twórców dla odchodzącej epoki analogowej.
Polskie Radio 24/op
tagi: