Gospodyni programu – Anna Grabowska – przytoczyła przykład pracownicy niewielkiego sklepu, której pracodawca przez dłuższy czas nie płacił w terminie, a za ostatni miesiąc w ogóle nie przekazał wynagrodzenia. Usprawiedliwiał się m.in. podwyżką czynszu, mówił, że to „chwilowe problemy”.
Jak w takiej sytuacji, nie stawiając sprawy „na ostrzu noża” – w obawie o utratę pracy – odzyskać należne wynagrodzenie? – Kodeks pracy jest w tym zakresie bezwzględny dla pracodawcy. Ostateczny termin wypłaty wynagrodzenia to dziesiąty dzień kolejnego miesiąca. Ani dnia dłużej nie można zwlekać – podkreślała w Polskim Radiu 24 Izabela Zawacka, zaznaczają jednocześnie, że pracodawca ma obowiązek wypłaty wynagrodzenia za każdy przepracowany miesiąc, a nieotrzymywana w terminie pensja jest podstawą do roszczeń odsetkowych wobec pracodawcy. Dodała, że nawet jeżeli przedsiębiorca umówi się z pracownikiem na późniejszą wypłatę wynagrodzenia, stanowi to naruszenie przepisów.
W przypadku braku terminowego wypłacania pensji – jak radziła Izabela Zawacka – najlepiej zgłosić anonimowo skargę do Państwowej Inspekcji Pracy. Rozwiązaniem sytuacji może być również skierowanie sprawy do sądu pracy – to jednak będzie oznaczało wejście w jawny spór z pracodawcą, co w kontekście ewentualnej dalszej współpracy mogłoby nie być korzystnej rozwiązaniem.
Więcej w całej audycji Anny Grabowskiej.
Polskie Radio 24/zz
Jakim Prawem - więcej audycji
____________________
Data emisji: 5.03.18
Godzina emisji: 11.45