Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Beata Krowicka 17.02.2014

Pożar w warszawskim metrze. Przyczyną usterka techniczna pociągu

Awaria ślizgu odbieraka prądu była przyczyną listopadowej awarii pociągu metra typu Inspiro, podczas której doszło do pożaru - wynika z ustaleń komisji.
Pociąg metra InspiroPociąg metra InspiroWikimedia Commons/CC/Sliwers

Po wprowadzeniu koniecznych zmian pociągi tego typu mają wrócić na tory w marcu.
Swoje prace zakończyła wewnętrzna komisja Metra Warszawskiego, powołana do zbadania okoliczności awarii.
Jak powiedział w poniedziałek dr inż. Radosław Żołnierzak, przewodniczący komisji, przyczyną awarii było odkręcenie się jednego z sześciu elementów ślizgających się po tzw. trzeciej szynie, który odbiera prąd i przekazuje go do napędu wagonu.


Artur Laudy, rzecznik warszawskiej straży pożarnej, TVN24/x-news

Doszło do tego na stacji Ratusz Arsenał, gdy pociąg jechał w kierunku Młocin. Wówczas wyłączył się napęd jednego z wagonów, jednak według specyfikacji producenta, sytuacja taka pozwala na kontynuowanie jazdy. Zgodnie z podjętą wówczas decyzją, pociąg po dojechaniu do stacji na Młocinach miał normalnie kontynuować podróż z pasażerami do Kabat, a tam jechać na stację techniczną.
To jednak nie nastąpiło, do pożaru doszło przed stacją Politechnika. W ocenie komisji, decyzje podejmowane przez maszynistę i innych pracowników metra były prawidłowe, a ewakuacja pasażerów, w tym także czterech, którzy samowolnie opuścili wagon i zeszli do tunelu, nastąpiła w czasie krótszym niż przewidują procedury.

PAP, bk, to