Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
migrator migrator 18.08.2008

Opłacalny wolontariat

Dzięki wolontariatowi pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają nowe umiejętności, wzrasta ich zaangażowanie w sprawy firmy i identyfikacja z jej celami.
Wolontariat, źr. stockxpert.com

Dzięki wolontariatowi pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają nowe umiejętności, wzrasta ich zaangażowanie w sprawy firmy i identyfikacja z jej celami.

Coraz częściej pomaganie innym umożliwiają pracodawcy w ramach tak zwanego wolontariatu pracowniczego. Jego koncepcja powstała i rozwinęła się w latach 90. ubiegłego stulecia w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Stała się stopniowo kluczowym elementem kultury korporacyjnej. W Polsce obecna jest dopiero od kilku lat, ale powoli staje się coraz bardziej popularna. Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu wraz ze współpracującymi firmami prowadzi program Wolontariat Biznesu, popularyzując jego ideę i zasady, pośrednicząc w kontaktach pomiędzy stronami. Polskie firmy zaczynają angażować się w tego typu programy społeczne, doceniając ich pozytywny wpływ na kształtowanie swojego wizerunku i pozycji konkurencyjnej na rynku.

W banku CitiHandlowy służy temu elektroniczny System Wspomagania Wolontariatu, pośrednik pomiędzy chętnymi do pracy w konkretnej dziedzinie a potrzebującymi organizacjami będącymi w bazie Centrum Wolontariatu i Fundacji Kronenberga. Wystarczy zadeklarować, co chciałoby się robić: pomagać dzieciom, osobom starszym, zwierzętom, aby otrzymać odpowiednią ofertę. – Chodzi o to, aby ten wstępny etap organizacyjny jak najmniej obciążał ludzi, aby otrzymywali gotowe propozycje, indywidualnie sprofilowane według zainteresowań – mówi Krzysztof Kaczmar, dyrektor Fundacji Kronenberga przy CitiHandlowy, która prowadzi największy program wolontariatu pracowniczego w Polsce. 3 z ponad pięciu tysięcy pracowników podjęło już działania wolontariackie, przepracowując łącznie 26 tys. godzin. Każdy wolontariusz po przepracowaniu 50 godzin w roku na rzecz danej organizacji ma możliwość przekazania na jej rzecz z budżetu Programu Wolontariatu 1500 zł. Jest to wyzwanie, otwierające pole zdrowej rywalizacji, dające poczucie zadowolenia, bo można pomóc beneficjentowi nie tylko swoją pracą, ale dzięki niej uzyskać dla niego tak ważne wsparcie finansowe.

Dobrą praktyką jest przyznanie wolontariuszom raz w roku wolnego dnia na cele ich aktywności społecznej. Czasem firma zapewnia im potrzebny transport, sprzęt i wsparcie logistyczne. Zyskują wszystkie strony tej współpracy. Czyniąc dobro, ludzie sami stają się lepsi. Wolontariat pracowniczy to nie tylko szansa zrobienia czegoś dobrego dla innych, ale też olbrzymia korzyść dla pracownika - poszerzenie perspektyw, uwrażliwienie, a dzięki temu docenienie tego, co samemu dostało się od życia. Wolontariat integruje pracowników, poprawia relacje między nimi, a lepsza atmosfera i pozytywne zmiany w kulturze organizacyjnej motywują do pracy w firmie. Tworzy się pozytywna sieć społeczna, niezależna od struktury organizacyjnej firmy - wolontariuszy łączy wspólne działanie, które z czasem przekształca się w swojego rodzaju pasję. Stają się ambasadorami idei wolontariatu, zachęcają swoim przykładem innych. Uruchamiają się pokłady przedsiębiorczości, bo w każdej sytuacji trzeba wykazać się własną inicjatywą. Wyłania się grupa liderów, którzy niejednokrotnie dopiero tu ujawniają swoje zdolności przywódcze. Ludzie zdobywają nowe umiejętności, uczą się współpracy. Okazuje się, że jest to też najlepsza forma integracji załogi. Zamiast biegać z markerem do paintballa po lesie w czasie firmowych wyjazdów, można w gronie kolegów z różnych działów, z szefem jako równorzędnym partnerem, np. budować domy dla niezamożnych rodzin w ramach akcji Habitat for Humanity, remontować świetlice osiedlowe, bajkowe kąciki w szpitalach dziecięcych, kolportować w szpitalach karty telefoniczne w ramach akcji TP S.A.„Telefon do mamy”, prowadzić zajęcia pozalekcyjne, uczyć języków, zagadnień finansowych, bezpiecznego poruszania się w internecie, czy spędzać czas z chorymi dziećmi, bawiąc się z nimi, czytając książki. Praca charytatywna poprawia relację pomiędzy ludźmi, co przekłada się na lepszą atmosferę w pracy, większą motywację do pracy.

W wielu akcjach biorą udział nie tylko pracownicy, ale też ich rodziny. Fundacja prowadząca program wolontariatu w TP S.A. zaprosiła do działań wolontariackich swoich emerytowanych pracowników, pozyskując w ten sposób stu pięćdziesięciu dodatkowych ochotników, którzy bardzo chętnie podejmują się opieki nad miejscami pamięci narodowej, niosą pomoc starszym osobom. Podtrzymują w ten sposób więzi ze sobą i swoim zakładem pracy, mogą pożytecznie wykorzystać wolny czas, co daje im zadowolenie i poczucie bycia potrzebnym.

Dzięki wolontariatowi pracownicy podnoszą swoje kwalifikacje, zdobywają nowe umiejętności, wzrasta ich zaangażowanie w sprawy firmy i identyfikacja z jej celami. I o to właśnie chodzi. Zaangażowany pracownik jest lepszy, czuje się bardziej związany z firmą, nieskory do zmiany pracodawcy. Firma społecznie zaangażowana kształtuje na tej podstawie swój wizerunek, utrwala markę, co ma bezpośrednie przełożenia na jej wyniki finansowe i pozycję konkurencyjną na rynku.

Hanna Dziarska