Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Michał Szewczuk 30.08.2018

Rozmowy linii lotniczych z urzędnikami w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

W Warszawie odbyło się pierwsze spotkanie przedstawicieli kilkunastu linii lotniczych z urzędnikami odpowiedzialnymi za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. CPK ma powstać w Baranowie pod Warszawą i ma nosić imię związku zawodowego "Solidarność".
Posłuchaj
  • Mikołaj Wild: LOT powinien być traktowany w CPK w wyjątkowy sposób (IAR)
  • Paweł Borys o finansowaniu CPK (IAR)
Czytaj także

Pełnomocnik do praw budowy CPK Mikołaj Wild powiedział po rozmowach, że przewoźnicy chcieli poznać szczegóły inwestycji. Podkreślił, że nowe lotnisko będzie musiało pogodzić interesy światowych przewoźników oraz Polskich Linii Lotniczych LOT. 

Zapowiedział, że nasz narodowy przewoźnik będzie traktowany w specjalny sposób. Operacje lotnicze PLL LOT będą stanowić ponad 50 procent całego ruchu na CPK. Mikołaj Wild zaznaczył jednak, że Polsce zależy także na innych spółkach lotniczych, by korzystały z portu Solidarność. 

Paweł Borys: bardzo duże zainteresowanie finansowaniem inwestycji

Zainteresowanie finansowaniem projektu Centralny Port Komunikacyjny jest bardzo duże - powiedział prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys. Dodał, że nie widzi zagrożenia dla zgromadzenia wystarczającego finansowania dla CPK, również na rynku komercyjnym.

- W ostatnich 12 miesiącach, jako Polski Fundusz Rozwoju odbyliśmy kilkadziesiąt rozmów z instytucjami na całym świecie, finansującymi tego typu inwestycje. Są to fundusze infrastrukturalne, międzynarodowe instytucje finansowe, banki. I mogę chyba powiedzieć, że zainteresowanie finansowaniem tej inwestycji jest bardzo duże - powiedział dziennikarzom Borys.

Jak dodał, obecnie, tego typu projekty infrastrukturalne cieszą się dużym zainteresowaniem. - Nie widzimy tutaj ryzyka do tego, aby zgromadzić wystarczające finansowanie - również na rynku komercyjnym - dla tego projektu w postaci kredytów, ale też kapitału własnego. Oczywiście też jako PFR, część finansowania chcemy dostarczyć - powiedział.

W ocenie szefa PFR, budowa lotniska, a później jego eksploatacji będzie realizowana z pomocą finansowania dłużnego, kapitałowego. - Oczywiście, przy udziale też Skarbu Państwa, które będzie wnosiło zapewne pewne składniki aktywów, być może chociażby w postaci gruntów - dodał. 

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma się zakończyć w 2027 roku. Docelowo Port Solidarność ma obsługiwać 100 milionów pasażerów rocznie.

msze