Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Martin Ruszkiewicz 12.03.2019

Minister edukacji o deklaracji LGBT+: jest niezgodna z konstytucją

- Deklaracja LGBT+ jest niezgodna z konstytucją, z ustawą Prawo oświatowe i z podstawami programowymi - powiedziała minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Dodała, że z Prawem oświatowym i podstawami niezgodne są też opracowane przez WHO standardy edukacji seksualnej w Europie.

W połowie lutego prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podpisał dokument "Warszawska polityka miejska na rzecz społeczności LGBT+", tzw. deklarację LGBT+.

Dokument zakłada działania w takich obszarach, jak: bezpieczeństwo, edukacja, kultura i sport, administracja, a także praca. W dziedzinie edukacji w deklaracji zapowiedziano m.in. wprowadzenia edukacji antydyskryminacyjnej i seksualnej w każdej szkole, uwzględniającej kwestie tożsamości psychoseksualnej i identyfikacji płciowej, zgodnej ze standardami i wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

"Deklaracja LGBT+ jest niezgodna z konstytucją"

- Wielokrotnie już wydawałam oświadczenia jeżeli chodzi o "kartę warszawską". Jest ona nie tylko niezgodna z konstytucją, ale przede wszystkim z Prawem oświatowym i z podstawami programowymi. Jednocześnie (jest ona) takim dość ryzykownym zachowaniem samorządowca, który wie najzwyczajniej w świecie, że to nie są jego kompetencje. Samorząd zajmuje się zupełnie innymi kwestiami - powiedziała Zalewska we wtorek w wywiadzie dla Telewizji WP.

Dopytywana, czy w związku z tym Trzaskowski świadomie łamie prawo, odpowiedziała: "On jeszcze nie złamał. Zadeklarował, sprowokował, chcąc naruszyć Prawo oświatowe". - Nie ma takiej możliwości, żeby to się wydarzyło - zapewniła. - Dzieci wychowuje się stale, a nie warsztatowo i eventowo - dodała.

- Jeżeli prezydenci chcą wesprzeć system edukacji –-mają takie obowiązki ustawowe - i mają dużo pieniędzy, to wydaje mi się, że szczególnie w Warszawie można dać pieniądze dla wychowawców dużo większe, dla pedagogów, dla psychologów, i tyle, i mieścić się w przepisach, które dotyczą samorządowców -zaznaczyła minister.

- Edukacja seksualna w szkołach jest, została opracowana, zapisana, jest prowadzona przez osoby do tego przygotowane, tak żeby każde dziecko poznawało swoje ciało. Na pewno nie jest to tego rodzaju edukacja, o której myśli pan prezydent - powiedziała Zalewska.

"Powinniśmy uszanować rodziców"

Jak mówiła, zalecenia WHO są niezgodne z podstawami programowymi i z Prawem oświatowym, odbierają też duże kompetencje rodzicom. - To rodzice się nie godzą na owe zalecenia - zaznaczyła. - Powinniśmy uszanować rodziców, uszanować prawo, uszanować konstytucję i być w kompetencjach tam, gdzie nas ustawy ustawiły i postanowiły, kto czy się zajmuje - podkreśliła minister. - My realizujemy wszystko zgodnie z podstawą programową to jest kompetencja ministra edukacji - dodała.

- Szkoły mają być egalitarne, szkoły mają być dla każdego, każde dziecko ma się czuć bezpiecznie. Jeżeli mówimy, że o tym, że gdzieś dzieje się coś złego i trzeba organizować jakieś warsztaty, no to sprawy widocznie zaszły za daleko w tych szkołach. Gdzie jest dyrektor, gdzie pedagog, gdzie jest psycholog? W każdej sytuacji, kiedy się dzieje coś każdemu z uczniów, każdemu dziecku, to reaguje wychowawca, reaguje rodzic, reaguje pedagog i psycholog. System jest do tego przygotowany - mówiła szefowa MEN.

Dopytywana, czy może zadeklarować, że dopóki będzie ministrem edukacji takie zajęcia nie będą odbywać się w szkołach, odpowiedziała: "Tak skonstruowane jest Prawo oświatowe i podstawy programowe".

Czym jest deklaracja LGBT+?

Deklaracja LGBT+ zakłada realizację postulatów zgłaszanych przez społeczność LGBT+. W obszarze bezpieczeństwa jest to: reaktywacja hostelu interwencyjnego dla osób LGBT+, będących w trudnej sytuacji życiowej, zmuszonych do opuszczenia domu, stworzenie miejskiego mechanizmu zgłaszania, monitorowania przestępstw wynikających z homofobii i transfobii, jak też wzmocnienie działań antyprzemocowych w szkole.

W dziedzinie kultury i sportu: patronat prezydenta miasta nad Paradą Równości, stworzenie centrum kulturowo-społecznościowego dla osób LGBT+, wsparcie klubów sportowych skupiających osoby LGBT+. W obszarze pracy podpisanie "Karty różnorodności i współpracy z pracodawcami przyjaznymi osobom LGBT+", a w obszarze administracji rozszerzenie stosowania klauzul antydyskryminacyjnych w umowach z kontrahentami miasta. W dziedzinie edukacji w deklaracji zapisano zobowiązanie do takich działań, jak: wprowadzenie edukacji antydyskryminacyjnej i seksualnej w każdej szkole, uwzględniającej kwestie tożsamości psychoseksualnej i identyfikacji płciowej, zgodnej ze standardami i wytycznymi WHO.

W dokumencie opracowanym w 2012 r. przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) przedstawiono zalecane standardy edukacji seksualnej, które określają, co dzieci i młodzież w zależności od wieku powinny wiedzieć i rozumieć, jakie sytuacje i wyzwania czekają na nie i jak powinny sobie z nimi radzić, a także, jakie wartości i postawy powinny zostać w ich przypadku ukształtowane. Jak podkreślają ich autorzy, standardy dotyczą wszystkiego, co należy rozwinąć u dzieci i młodzieży tak, aby utrzymały zdrowie, wykazywały pozytywne nastawienie i czerpały satysfakcję z własnej seksualności.

W dokumencie podkreślono, że edukacja seksualna człowieka rozpoczyna się w momencie narodzin i trwa całe życie. Zwrócono uwagę, że najistotniejszą rolę, zwłaszcza we wczesnym okresie rozwoju dziecka, odgrywają rodzice. Stanowią oni także wzorce pełnienia ról płciowych oraz wyrażania emocji, seksualności i czułości. Autorzy publikacji zaznaczają, że edukacja seksualna powinna być dostosowana do wieku, stopnia rozwoju młodych osób i zdolności rozumienia, a także do kultury, z jakiej się wywodzą, uwzględniając społeczno-kulturową tożsamość płci.

mr