Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Michał Szewczuk 05.05.2019

Moskwa: awaryjne lądowanie samolotu z powodu pożaru. Wielu zabitych

Na lotnisku Szeremietiewo w Moskwie zapalił się samolot pasażerski. Komitet Śledczy Rosji oficjalnie poinformował o śmierci 41 pasażerów. Co najmniej 12 osób zostało rannych.
Posłuchaj
  • W Moskwie zapalił się samolot pasażerski. Relacja Macieja Jastrzębskiego (IAR)
  • 41 ofiar katastrofy lotniczej w Moskwie. Relacja Macieja Jastrzębskiego (IAR).mp3

Na pokładzie znajdowało się 73 pasażerów i 6 członków załogi. Maszyna SSJ-100 leciała z Moskwy do Murmańska, ale kilka minut po starcie piloci zgłosili konieczność awaryjnego lądowania. 

Agencja Interfax podała, że 41 pasażerów zginęło ponieważ próbowali wyciągnąć z płonącej maszyny swoje bagaże. "Niektóre osoby w panice próbowały wyciągać z luków swoje bagaże i nie zdążyły uciec z samolotu, jednocześnie tarasujący wyjście pozostałym pasażerom" - cytuje Interfax osobę bezpośrednio związaną z prowadzonym w tej sprawie śledztwem.

Z kolei radio Echo Moskwy poinformowało, że ewakuacja pasażerów i załogi z płonącej maszyny trwała około 55 sekund, przy przewidywanych instrukcją bezpieczeństwa 90 sekundach. Według świadków, rosyjski samolot wykonał kilka kręgów nad lotniskiem Szeremietiewo i gwałtownie zaczął tracić wysokość. Piloci powiadomili kontrolera lotów o konieczności awaryjnego lądowania. Jak się okazało na pokładzie maszyny wybuchł pożar.

Agencja TASS, powołując się na świadków podała, że część pasażerów wyskakiwała, gdy samolot jeszcze się toczył po pasie startowym. Później ogień objął cały kadłub. Ta sama agencja poinformowała, że przyczyną pożaru mogło być uderzenie pioruna. Komitet Śledczy Rosji wszczął postępowanie karne w sprawie przyczyn katastrofy. 

Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego.

Jednak w 2012 roku SSJ 100 rozbił się w Indonezji w trakcie lotu pokazowego; zginęło 45 osób. Zdarzały się także inne incydenty przy użytkowaniu tych maszyn.

Jak poinformował w niedzielę koncern Suchoj, samolot, w którym doszło do niedzielnej tragedii, był w użytkowaniu od 2017 roku. Ostatni przegląd techniczny przeszedł na początku kwietnia br.

msze