Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Marek Grabski 06.05.2019

Rosja: wśród możliwych przyczyn katastrofy na Szeremietiewie niskie kwalifikacje pilotów

Możliwe przyczyny katastrofy samolotu Suchoj Superjet 100, w którym w niedzielę wybuchł pożar po awaryjnym lądowaniu na lotnisku Szeremietiewo w Moskwie, to niewystarczające kwalifikacje pilotów i kontrolerów, usterka techniczna oraz warunki meteorologiczne.
Posłuchaj
  • W Moskwie zakończono czynności śledcze po katastrofie SSJ-100. Relacja Macieja Jastrzębskiego (IAR)
Czytaj także

O takich rozpatrywanych wersjach katastrofy poinformował w poniedziałek Komitet Śledczy Federacji Rosyjskiej.

- Śledczy rozpatrują rozmaite wersje wydarzeń, wśród których są niewystarczające kwalifikacje pilotów, kontrolerów i osób przeprowadzających oględziny techniczne, a także usterka techniczna samolotu i niesprzyjające warunki meteorologiczne - powiedziała dziennikarzom rzeczniczka Komitetu Swietłana Pietrienko.

pap_samolot_katastrofa1200.jpg
Katastrofa na lotnisku w Moskwie. Nagranie z wnętrza płonącego samolotu

Poinformowała, że śledczy zabrali do zbadania dwa rejestratory lotów, nagrania rozmów z kontrolerami lotów, nagrania z kamer wideo. Zbadają także paliwo, które znajdowało się w bakach samolotu i w punkcie tankowania. - W najbliższym czasie zlecone zostaną ekspertyzy genetyczne i z zakresu medycyny sądowej - powiedziała Pietrienko.

Zakończono czynności śledcze

W poniedziałek na miejscu katastrofy zakończono czynności śledcze. Niektórzy rosyjscy piloci i personel pomocniczy, a także eksperci badający przyczyny wypadków lotniczych stwierdzili, że można było uratować większą liczbę osób, gdyby część pasażerów nie próbowała wynosić z samolotu swoich bagaży. Ekspert lotniczy Wadim Łukaszewicz oświadczył na antenie Radia Svoboda, że w takiej sytuacji każda wyniesiona walizka czy plecak to życie jednego pasażera.

- Jest instrukcja: bezpieczeństwo jednakowe dla wszystkich, dlatego ratując swoje bagaże musimy wiedzieć, że robimy to kosztem życia innych. Instrukcja została napisana krwią, licząc od początku historii lotnictwa, od czasów braci Wright - powiedział rosyjski ekspert.

Samolot uderzył o pas startowy

Samolot Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) linii Aerofłot, lecący w niedzielę po południu z Moskwy do Murmańska, około pół godziny po starcie z Szeremietiewa poprosił o zgodę na lądowanie ze względu na problemy techniczne. Z powodu trudnych warunków pogodowych zdołał wylądować dopiero przy drugiej próbie. W trakcie lądowania wybuchł pożar, który szybko objął tylną część maszyny. Spłonęła ona całkowicie.

Zginęło 41 osób, większość z nich - według mediów - zatruła się toksycznymi produktami spalania. Dziewięć osób pozostaje w szpitalach. Na pokładzie znajdowało się 78 osób, w tym pięcioosobowa załoga samolotu. Wśród 41 ofiar śmiertelnych jest dwoje dzieci i jedna osoba z personelu pokładowego. 26 ofiar śmiertelnych katastrofy to mieszkańcy obwodu murmańskiego. W tym regionie rozpoczęła się w poniedziałek trzydniowa żałoba.

Media zwracają uwagę, że podczas twardego lądowania samolot uderzył o pas startowy. Oceniają, że wówczas uszkodził podwozie i zapaliły się w nim silniki. Według niektórych mediów SSJ 100 lądował z pełnymi zbiornikami paliwa. Media podawały także, że w maszynę w powietrzu uderzył piorun i że samolot stracił łączność radiową z kontrolą lotów.

Suchoj Superjet 100 (SSJ 100) to regionalny wąskokadłubowy samolot pasażerski, przeznaczony dla 98-108 pasażerów, z silnikiem SaM146. Według stanu na kwiecień 2019 roku wyprodukowano łącznie 186 samolotów tego typu. SSJ 100 był pierwszym rosyjskim samolotem pasażerskim powstałym po rozpadzie ZSRR i wielką nadzieją rosyjskiego przemysłu lotniczego.

mg, mr