Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Szewczuk 27.06.2019

Jak będzie wyglądać Centralny Port Komunikacyjny? Opublikowano wstępne projekty

Globalne biura projektowe przedstawiły sześć koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Mają one nawiązywać do polskiej historii, dziedzictwa i przyrody. "Celem tego eksperymentu było zapoznanie się z pomysłami projektantów z pierwszej ligi na wstępną koncepcję CPK" - czytamy. 
  • Pracownie architektoniczne zaproponowały swoje koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego
  • Nowoczesne projekty, oparte o idee zrównoważonego rozwoju, nawiązują do historii Polski
  • Spółka zastrzegła, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnej z propozycji, mają one być "źródłem inspiracji"

"Sześć słynnych pracowni architektonicznych, w tym Zaha Hadid Architects i Foster+Partners, przygotowało projekt terminala Centralnego Portu Komunikacyjnego" - poinformowała spółka CPK. Dodano, że opracowania mają być inspiracją master planu, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

Jak poinformowała w komunikacie spółka, w ostatnich dniach odbyły się warsztaty architektoniczne, jako wspólna inicjatywa Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny.

"Celem tego eksperymentu było zapoznanie się z pomysłami projektantów z pierwszej ligi na wstępną koncepcję CPK" - czytamy. Koncepcje przygotowały biura: Chapman Taylor, Foster+Partners, Grimshaw, Zaha Hadid Architects, Benoy oraz Pascall+Watson.

Spółka zastrzegła, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnej z propozycji, "niemniej będą one stanowić źródło inspiracji podczas przygotowań do wykonania projektu".

Warsztaty z "najlepszymi z najlepszych"

"Zaprosiliśmy do współpracy znaczących architektów. (...) Zderzenie śmiałych koncepcji z oczekiwaniami inwestora okazało się głęboko inspirujące, otwierając nam niekiedy oczy na nietypowe rozwiązania, których nie braliśmy wcześniej pod uwagę. Niniejszym rozpoczęliśmy kolejny etap fazy planowania lotniska" - powiedział, cytowany w komunikacie, Dariusz Sawicki z zarządu CPK, odpowiedzialny za część lotniskową CPK.

Ambasador Wielkiej Brytanii w Polsce Jonathan Knott wskazał, że do warsztatów CPK przystąpili "najlepsi z najlepszych". - Mam głęboką nadzieję, że efekty ich pracy będą przydatne i inspirujące dla spółki budującej nowe lotnisko w centralnej Polsce - powiedział, cytowany w komunikacie, ambasador.

Kopuła - symbol nieskończoności

Biuro Chapman-Taylor zaproponowało szcześciopoziomową konstrukcję. Najniższy poziom zajmowałyby perony kolejowe, ściśle zintegrowane z funkcjami lotniczymi miejsca.

Najbardziej charakterystyczną częścią projektu jest przezroczysta kopuła pomiędzy dwoma pasami startowymi. "Jak tłumaczą jej twórcy, okrągła kopuła to symbol nieskończonej jedności, a przez to nawiązanie do historii Polski" - czytamy w komunikacie.

Dwa terminale

Architekci z Foster+Partners w swoim projekcie założyli budowę dwóch terminali. "Głównego podobnego do »klucza« i uzupełniającego w kształcie litery »X«, który miałby powstać w drugim etapie". Twórcy koncepcji przewidują zatem ewentualną rozbudowę portu w megalotnisko tak, aby sprostać wyzwaniom płynącym ze zwiększającego się zapotrzebowania na transport lotniczy.

W prezentowanej wizualizacji zaproponowano półprzezroczystą konstrukcję. Ma ona w całej konstrukcji zapewnić dopływ światła słonecznego. "Ponadto jego wnętrze wypełnią naturalne drzewa, przywołujące na myśl polski las (projektanci mieli się inspirować Puszczą Kampinoską), które umilą podróżnym czas spędzony na lotnisku" - czytamy.

"Demokratyczny hub"

Projekt Grimshaw to "demokratyczny hub". Jest to próba nawiązania do polskiej historii, zwłaszcza tej najnowszej: dorobku "Solidarności" i zmian demokratycznych po 1989 roku. Chodzi też o zaoszczędzenie czasu pasażerom i praktyczność. "Terminal ma być nieprzeskalowany, racjonalny pod względem wielkości i pozbawiony gigantomanii, jaka charakteryzuje niektóre budowane ostatnio porty przesiadkowe" - informuje CPK.

Koncepcja ma być nastawiona na zrównoważony rozwój, zapewniać dostęp do "dużej ilości naturalnego światła" i ograniczać liczbę przesiadek. "Dla terminalu CPK zaplanowano przejrzystą konstrukcję, nawiązującą do typowego, polskiego, miejskiego rynku" - czytamy w komunikacie.

>>>[ZOBACZ WIĘCEJ] CPK coraz bliżej. W lipcu kolejny etap konsultacji

Przezroczystość i bujna roślinność

Zaha Hadid Architects stworzyli trzy koncepcje, które zakładają "odmienne podejście do połączenia lotniska z koleją". To, co łączy te propozycje, to nacisk na odpowiednie doświetlenie konstrukcji. Mają w tym pomóc przezroczyste elementy budowli. Innym pomysłem jest "wkomponowanie we wnętrze terminala bujnej roślinności w połączeniu z przemyślanym systemem służącym do jej utrzymywania w polskich warunkach klimatycznych".

Czytaj więcej
cpk wizualizacja 1200.jpg
Tak może wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Zobacz wizualizację

Beloy wskazuje w swojej koncepcji na, jak mówił cytowany w komunikacie Alan Thompson, dyrektor biura projektowego pracowni, "propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami, czyli obszarem Aiport City". Koncept ten ma być oparty o rozwiązania ekologiczne i zrównoważony rozwój. Pascall+Watson proponuje rozwiązania znane np. z Azji, czyli multihuby lub megahuby, zapewniające pasażerom sprawne przesiadki.

Kolejny etap przygotowań

Spółka przekazała, że konsultacje z architektami to kolejny etap przygotowań do projektowania lotniska. W połowie kwietnia br. rozpoczął się proces uzgodnień strategicznych z partnerami branżowymi. W inauguracyjnym spotkaniu uczestniczyło ponad 60 przedstawicieli firm, które będą z CPK korzystać albo świadczyć dla niego usługi. W efekcie tych konsultacji spółka otrzymała ponad 400 uwag i propozycji dotyczących planowanej infrastruktury. 

CPK rozpoczyna też współpracę z Międzynarodowym Zrzeszeniem Przewoźników Lotniczych (IATA). Powstał Komitet Konsultacyjny (ACC), który pomoże w zaplanowaniu nowego lotniska. Pierwsze spotkanie odbędzie się 18 lipca w Warszawie. IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników. Oprócz linii dotychczas operujących z Lotniska Chopina oraz innych sieciowych przewoźników, będą to również tzw. linie niskokosztowe i cargo.

Negocjacje ws. zmian przepisów

Ponadto, za pośrednictwem departamentu lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury, trwają uzgodnienia z portami regionalnymi, Lotniskiem Chopina, Urzędem Lotnictwa Cywilnego i Polską Agencją Żeglugi Powietrznej dotyczące niezbędnych zmian w przepisach lotniczych, które uwzględnią powstanie CPK.

Na przełomie 2019 i 2020 roku CPK planuje wskazać doradcę strategiczno-technicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi.

Spółka tłumaczy, że master plan, który ma być zlecony na początku 2020 roku ma zawierać m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy nowego portu lotniczego.

Czym jest CPK?

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

msze, PAP, tvp.info