Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Michał Chodurski 04.12.2010

Nie będzie odszkodowania za "Chopina"

Armator oraz załoga żaglowca Fryderyk Chopin nie zgadzają się z decyzją ubezpieczyciela, który odmówił wypłaty odszkodowania za zniszczenia masztów żaglowca podczas sztormu na Atlantyku.
Żaglowiec Fryderyk ChopinŻaglowiec "Fryderyk Chopin"źr.wikipedia
Posłuchaj
  • Armator statku Dariusz Czajka o odmowie wypłaty odszkodowania
  • Młodzież, która uczestniczyła w rejsie mówi o sztormie
  • Kapitan Krzysztof Baranowski
Czytaj także

Z powodu uszkodzenia statku trzeba było przerwać rejs w którym uczestniczyło kilkudziesięcioro gimnazjalistów w ramach szkoły pod żaglami.

Armator statku Dariusz Czajka powiedział, że ubezpieczyciel uzasadnia odmowę wypłaty odszkodowania tym, że w jego rozumieniu nie było wystarczająco złej pogody w czasie uszkodzenia statku opierając się na precedensie z prawa brytyjskiego i opinii tamtejszego rzeczoznawcy. Armator zamierza skierować sprawę do sądu, bo w jego ocenie ubezpieczyciela, PZU SA, obowiązuje prawo polskie.

W oświadczeniu przekazanym mediom PZU twierdzi, że "na podstawie ustalonego stanu faktycznego oraz zebranego w sprawie materiału dowodowego nie zaszło żadne ze zdarzeń wymienionych w umowie ubezpieczenia, które byłoby podstawą do przyjęcia przez ubezpieczyciela odpowiedzialności odszkodowawczej."

Kapitan Krzysztof Baranowski powiedział, że Fundacja "Szkoła Pod Żaglami" zamierza w inny sposób zebrać fundusze na remont statku w brytyjskiej stoczni , zanim ostatecznie rozstrzygnie się sprawa wypłaty odszkodowania z ubezpieczenia.

Baranowski podkreślił, że nie wyobraża sobie, aby pieniądze na remont statku i spłacenie holownika się nie znalazły. W jego ocenie los żaglowca Fryderyk Chopin byłby przesądzony.

Naprawa uszkodzonego żaglowca będzie kosztować łącznie około 1,5 miliona złotych. Dodatkowo przedstawiono armatorowi rachunki za holowanie statku na kwotę 300 tysięcy dolarów. Armator proponuje 200 tysięcy złotych , czyli około 67 tysięcy dolarów. W jego ocenie jest to kwota uwzględniająca koszt holowania i utracone zarobki statku, który doprowadził uszkodzony jacht do portu.

mch