Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Artur Jaryczewski 05.04.2013

Nowa era w radiofonii. Czas na cyfryzację!

Podczas piątej edycji targów Poznań Media Expo 2013 w dniach 5-7 kwietnia jednym z wystawców będzie Polskie Radio. Na stoisku PR prezentowane będą nowe cyfrowe technologie - zarówno radiowe, jak i telewizyjne.
Odbiornik DAB+Odbiornik DAB+Polskie Radio

Podczas tegorocznej międzynarodowej konferencji zatytułowanej "Cyfrowa Polska dla wszystkich", drugiego dnia targów, 6 kwietnia o godzinie 14.00, rozpocznie się sesja pt. "Teraz radio - postscriptum". Jedną z prelekcji podczas tej sesji wygłosi Paweł Mathia, Naczelny Inżynier Polskiego Radia i pełnomocnik Zarządu Polskiego Radia ds. cyfryzacji emisji. Jego wykład będzie dotyczyć właśnie planów cyfryzacyjnych Polskiego Radia.

Polskie Radio będzie merytorycznym operatorem pierwszego pakietu cyfrowego radia w Polsce oraz jego pierwszym nadawcą. Już od dwóch lat rozgłośnia przygotowuje się do nadawania swoich programów cyfrowo, pracuje nad ofertą programową i w tym roku jest już gotowa do stałego nadawania za pomocą technologii DAB+. Z 12 programów radiowych na multipleksie, który zostanie w tym roku uruchomiony, aż pięć będzie nadawane przez Polskie Radio: Program Pierwszy, Dwójka, Trójka, Czwórka - Radio z Wizją oraz Polskie Radio dla Zagranicy.

Cyfrowe radio to ciekawsza oferta, większy zasięg i lepsza jakość. Dzięki cyfrowym odbiornikom DAB+ będzie można również zobaczyć dodatkowe, rozbudowane informacje - m. in. o ruchu drogowym, czy obejrzeć okładki płyt wykonawców muzycznych. Radio w takim standardzie działa już na szeroką skalę w wielu krajach Europy i świata, m.in. w Niemczech, Norwegii, Szwajcarii czy Australii. Za teorią - wykładem Pawła Mathii - pójdzie też praktyka. Na swoim stoisku Polskie Radio zaprezentuje, jak na rozmaitych cyfrowych odbiornikach DAB+ nadawany jest program radiowy w tym systemie.

Rewolucja internetowa

Poza planowaną cyfryzacją radia, trwa właśnie inna rewolucja - internetowa. Pojawiają się takie technologie, jak SmartTV, a także liczne urządzenia mobilne. Na stoisku Polskiego Radia także ich nie zabraknie. Radiowa Czwórka przygotowała ekspozycję nowoczesnych rozwiązań wykorzystujących sieć internetową - m.in. odbiornik SmartTV, na którym zaprezentuje, jak na tego typu urządzeniach działają aplikacje mobilne na przykładzie widżetów "Polskie Radio" i "Czwórka - Radio z Wizją". Dzięki takim aplikacjom, oprócz funkcji słuchania programu na żywo, można także odsłuchiwać poszczególne nagrania, audycje archiwalne, odtwarzać koncerty w dobrej jakości, czy przeglądać informacje ze strony internetowej Polskiego Radia.

Relacje z targów Poznań Media Expo dla Polskiego Radia nadawać będą: Krzysztof Horwat (Radiowa Jedynka) oraz Kuba Marcinowicz (Czwórka - Radio z Wizją), który będzie jednocześnie współprowadził program na żywo - audycję "Czwarty wymiar" nadawaną z wykorzystaniem nowych technologii (skype, smartfon).

Zobacz galerię - Dzień na zdjęciach >>>

aj